Slip byrderne, løb omstillingen

Det tekniske erhvervsliv innoverer, producerer og installerer klimaløsninger til Danmark. De løber med den grønne omstilling på skuldrene. Men de kæmper også med tunge administrative byrder, som hæmmer deres fremskridt.

Gennem årene har ny lovgivning, nye regler og bureaukrati trin for trin drysset små stykker papirarbejde ned over skrivebordene hos dem, der arbejder i klimakampens frontlinje.

Lad os lette vægten fra deres skuldre – for det handler ikke kun om arbejdspladser og konkurrenceevne, men om selve fremtiden for den grønne omstilling. Slip byrderne, og lad os løbe omstillingen i mål.

Få indblik i udfordringerne

Fire forslag til færre byrder

Integrer NemLog-in i alle offentlige digitale tjenester

MitID er sikkert og godt og er nøglen til hele den offentlige sektor. Men virksomheder skal ofte logge på igen, når de forlader en myndigheds selvbetjeningssystem og bevæger sig videre til et andet.

Forslag: Integrer NemLog-in i alle offentlige digitale tjenester. Systemet anvendes allerede af mere end 500 digitale tjenester. NemLog-in tilbyder single sign-on, så brugeren kun behøver at logge ind med MitID en enkelt gang ved brug af flere tjenester.

Harmoniser, automatiser og saml indberetningskrav ét digitalt sted

Det er ganske enkelt for besværligt at indberette til det offentlige. Afhængigt af virksomhedernes størrelse og branche skal de aktuelt indberette forskellige data til flere forskellige myndigheder, der ofte har hver sin indberetningsløsning. Indberetningerne tæller bl.a. ferie, løn, Danmarks Statistik, barsel, dokumentation af diverse arbejdsopgaver, moms og GDPR.

Konsekvensen er, at virksomheder årligt bruger mere end 30 mia. kr. på at indrapportere oplysninger til offentlige myndigheder.

Forslag: Harmoniser, automatiser og saml indberetningskrav ét digitalt sted.

Nedbryd silo-tilgangen i styrelserne

Danske myndighederne arbejder i siloer fremfor på tværs. Konsekvensen er, at relevant viden og data ikke deles mellem dem, hvilket resulterer i, at erhvervslivet ofte er nødt til at dobbeltindberette til flere styrelser.

Vil en virksomhed for eksempel søge tilskud til at udskifte gasfyret med en varmepumpe, skal virksomheden først dokumentere overfor Energistyrelsen, at den har et gasfyr. Men det er allerede lovpligtigt for VVS’eren at indrapportere gasfyret ved den oprindelige installation – gasfyret er såmænd bare registreret i en anden styrelse. Dermed bliver det op til virksomheden at indberette oplysninger, som Energistyrelsen allerede har liggende inde hos Sikkerhedsstyrelsen. Det er unødvendig dobbeltindberetning.

Forslag: Nedbryd silo-tilgangen i styrelserne.

Harmoniser regler og krav i Taksonomiforordningen og CSR-direktivet

EU’s Taksonomiforordning og CSR-direktivet er en betydelig økonomisk og administrativ byrde for dansk og europæisk erhvervsliv, særligt fordi de to stykker lovgivning ikke er harmoniseret.

Dokumentations- og rapporteringskravene i Taksonomiforordningen og CSR-direktivet er vidt forskellige på trods af, at begge typer lovgivning grundlæggende handler om dokumentation af virksomhedernes bæredygtighedsarbejde.

Forslag: Harmoniser regler og krav i Taksonomiforordningen og CSR-direktivet, så indrapporteringen foregår på samme måde. Indrapporteringen bør desuden baseres på få nøgletal, som kan tilvejebringes eller beregnes let og enkelt – på samme måde som virksomhedernes finansielle nøgletal.

Deltag i opgøret mod de administrative byrder

Bruger du for meget tid på unødvendig administration eller snørklede regler? Så vil vi gerne høre om dine udfordringer!

Du kan hjælpe os ved at sende en beskrivelse af de administrative byrder, der tynger din virksomheds daglige drift på mailadressen emh@tekniq.dk eller ved at ringe på +45 77411595.
Slip byrderne, løb omstillingen