TEKNIQ Arbejdsgiverne foretog i januar 2022 en rundspørge blandt vores medlemmer, der viste at næsten tre ud af fire virksomheder oplever at administrative byrder påvirke deres daglige arbejde negativt.
Derfor har vi kigget på Erhvervsministeriets årlige analyser af ny lovgivnings påvirkning og konsekvens på erhvervslivets økonomi og kigget på udviklingen over de sidste 20 år, og kan konstatere, at udviklingen i løbet af de sidste 10 år gået markant ned i tempo – og det er til trods for, at den teknologiske udvikling og digitaliseringen af samfundet aldrig har gået hurtigere.
Hvis vi vil de store frustrationer for erhvervslivet til livs, så skal politikerne igen have snuderne i sporet på erhvervsrammedagsordenen. Derfor har vi udarbejdet nogle forslag, der skal være med til at sikre bedre regulering og en indsats mod de mange byrder:
5 veje til at nedbringe administrative byrder for erhvervslivet - TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår:
-
1
At der laves et byrdestop i dansk erhvervsliv med dispensation af regler og bekendtgørelser, der skal være med til at sikre den grønne omstilling og øvrige tvingende samfundshensyn. Eventuelle dispensationer skal redegøres for ved vedtagelse og i den årlige skriftlige redegørelse fra erhvervsministeriet.
-
2
At regeringen udvider målsætningerne for Erhvervslivets EU- og Regelforum og forpligter sig til at reducere virksomhedernes administrative og erhvervsøkonomiske byrder med netto 2 % årligt frem mod 2030.
-
3
At ministerierne pålægges at udarbejde strategier for, hvordan de ti mest byrdetunge regler forenkles eller digitaliseres samt udarbejdelse af KPI’er, der skal sikre, at der ikke implementeres flere byrder.
-
4
At automatisk erhvervsrapporteringer også hurtigst muligt kommer til at omfatte indberetninger til regnskabsstatistik, årsrapport og også de ikke finansielle rapporteringer forankret i ny EU-lovgivning så som EU-taksonomi, CSR-direktivet osv. En anden udvidet brug kunne også være at lette miljø- og byggegodkendelser samt sikre mere retssikkerhed for virksomheder, der overholder reglerne for eksempelvis CE-mærkning af bygningsstål.
-
5
At der i forbindelse med erhvervsministeriets årlige analyser af ny lovgivnings påvirkning (og konsekvens) på erhvervslivets økonomi igen fremlægges opdaterede tal på de samlede økonomiske konsekvenser af dansk lovgivning for erhvervslivet, så vi fremadrettet kan vurdere, om de samlede økonomiske byrder er faldende eller stigende.