Arbejdsmiljø skal være en del af virksomhedens strategi.
Danske arbejdspladser har et arbejdsmiljø i verdensklasse. De tunge løft i hverdagen eksisterer praktisk talt ikke længere og omfanget af værnemidler, udluftning og andre arbejdsmiljøtiltag er på et helt andet niveau i dag end tidligere.
Den generelle sikkerhed på arbejdspladserne bliver kontinuerligt forbedret. Både fordi arbejdsmarkedet i dag ser markant anderledes ud end for 50 år siden, hvor farligt arbejdsmiljø og ensidigt gentagende arbejde var langt mere fremherskende, og fordi den teknologiske udvikling har bidraget til at reducere ulykkesrisici og fysiske belastninger.
Et godt arbejdsmiljø og fokus på sikkerhed og sundhed er til gavn for den enkelte og giver bedre økonomi for virksomheden. Derfor skal der naturligvis være et konstant fokus på at gøre arbejdslivet endnu bedre.
TEKNIQ Arbejdsgiverne arbejder for, at arbejdsmiljø skal være en del af virksomhedernes strategi og for bæredygtige brancher. Det sker blandt andet ved, at virksomhederne fortsat arbejder for at forebygge ulykker og reducere sygefravær og erhvervssygdomme gennem aktivt samarbejde mellem ledelse og medarbejder. Og at de konkrete problemer, der alligevel kan opstå, har både arbejdstager og arbejdsgiver et fælles ansvar for at løse i dialog.
Derfor foreslår TEKNIQ Arbejdsgiverne
- at virksomheder opfordres til at arbejde med for eksempel co-botter, exoskeletter og andre digitale løsninger, for at reducere tunge løft og ensidigt gentaget arbejde,
- at bygherrer og de ansvarlige for byggepladserne skal holdes ansvarlige for de fælles områder mv., hvor mange ulykker sker,
- at medarbejderne skal holdes ansvarlige for egne handlinger, når instruktionen ikke følges,
- at virksomhederne opfordres til at tage stilling til sundhedsfremmende tiltag på arbejdspladsen – for eksempel om sundhedstjek er relevant,
- at øge sikkerheden ved opsættelse af intelligente akkordkriterier, for eksempel i forhold til forebyggende sikkerhedstiltag, der kan imødegå hændelser,
- at håndtering af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø skal foregå struktureret og målrettet med fokus på trivsel og samarbejde,
- at nationale mål og branchemål for arbejdsmiljøet skal rumme plads til, at virksomhederne kan løse opgaven forskelligt.