Virtual Reality (VR) er en konstrueret virkelighed, som kan ses via teknologiske briller. Augmented Reality (AR) kombinerer virtuelle data med elementer fra den virkelige verden og kan give og vise instruktioner til at udføre en opgave i det virkelige miljø.
Tendensen og dens udvikling
AR og VR er fortsat under udvikling og anvendes i dag kun i begrænset grad af virksomheder. Begge teknologier er i stor vækst. Analyser viser, at der er en årlig vækst på ca. 30 procent fra 2021 frem til 2026 i brugen af AR, og det kommer til at spile en væsentlig rolle i både installations- og industrivirksomheder.
Hvad får virksomheden ud af det?
- VR/AR øger tilgængelighed af vigtig information og kan blandt andet være et hjælpemiddel til oplæring af medarbejdere ved at indtale og visualisere træningsvideoer. Det muliggør ensartet og bedre opgaveløsning og dermed sparede omkostninger.
- Ved reparation og vedligehold på distancen kan AR guide brugeren i maskinen eller i hvordan reparationen udføres. På den måde kan virksomheden spare tid på transport og dermed omkostninger. Desuden har det en positiv grøn sidegevinst.
Hvad får kunden ud af det?
- AR anvendt til forebyggende vedligehold reducerer antallet af nedbrud, som kan have store omkostninger for kunden.
- Ved et nedbrud kan kunden også spare tid og dermed omkostninger, idet nedbrud hurtigere kan repareres på distancen.
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for virtual & augmented reality.