Grønne partnerskaber samarbejder om at udvikle mere grønne og klimavenlige løsninger og/eller produkter.
Tendensen og dens udvikling
Grønne partnerskaber vinder frem og bidrager til at understøtte den grønne omstilling. Dette gælder både samarbejder på tværs af offentlige og private aktører, mellem virksomheder og/eller med kunder.
Partnerskaber kan handle om produktudvikling af ny teknologi til energioptimering eller tiltag for vedvarende energi fx deling af vindmøller eller solceller i energifællesskaber. Det kan også være et længerevarende partnerskab om nye CO2-neutrale byggerier, blandt andet ved brug af SMART-løsninger og bygningsdata eller som fast servicepartner i forhold til at optimere kundens varme- og strømforbrug.
Hvad får virksomheden ud af det?
- Grønne partnerskaber kan være en effektiv måde at arbejde med virksomhedens grønne omstilling på ved at indgå større aftaler med offentlige institutioner eller andre virksomheder, som samtidig sikrer en stabil indtægtskilde.
- Partnerskaber kan også bidrage til ny innovation i form af nye grønne produkter og på den måde skabe konkurrencemæssige fordele, som kan øge omsætningen. Det kan desuden reducere risici og omkostninger ved at udvikle nye innovative produkter og løsninger, når partnerne deler risikoen.
- Partnerskaber kan også være i form af energifællesskaber med nærliggende virksomheder om fx deling af lokale energikilder såsom solceller, hvilket reducerer virksomhedens omkostninger.
Hvad får kunden ud af det?
- Slutkunden har gavn af de nye og mere innovative produkter, som opstår ud af partnerskaber.
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for partnerskaber.