Mobilapplikationer kan anvendes til både intern optimering og kundekontakt.
Tendensen og dens udvikling
Størstedelen af installationsbranchen anvender i dag mobilapplikationer, men det er mindre udbredt for industrivirksomheder. Virksomheden kan bruge mobilapplikationer både til intern optimering herunder dokumentation af opgaver ude ved kunden, som er særligt relevant for installationsbranchen. Derudover kan mobilapplikationer bruges til at optimere salg af varer eller service, hvilket er særligt relevant for tilbagevendende kunder. Mobilapplikationer målrettet kunderne er mindre udbredt, men forventes at vinde indpas i fremtiden.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har også selv udviklet en række mobilapplikationer til blandt andet dimensionering af installationer. TEKNIQ VVS-app, TEKNIQ el-app og TEKNIQ jura-app kan findes på App Store og Google Play .
Hvad får virksomheden ud af det?
- Mobilapplikationer kan styrke interne arbejdsgange i forhold til dokumentation, indrapportering af data, ordrestyring, flådestyring og materialeindkøb, som kan ske i realtid hos kunden og spare tid/omkostninger.
- Mobilapplikationer kan også være med til at understøtte en bedre service til kunder og på den måde øge virksomhedens omsætning. Det kan være ved, at virksomheden tilbyder en app
til kunder, som kan vise energiforbruget i bygninger og driften af anlæg. Det kan være CTS anlæg, som styrer temperaturer, hvor en app kan give information om anlæggets tilstand og indikere behovet for service. På den måde kan mobilapplikationer være med til at understøtte nye serviceløsninger. - Mobilapplikationer kan også bruges til salg, hvor kunden kan bestille produkter online.
Hvad får kunden ud af det?
- Kunden kan nemt få adgang til data omkring en løst opgave eller deres løbende drift fx monitorering af energiforbrug i bygninger.
- Kunden får en mere brugervenlig platform i forbindelse med fx nye servicemodeller dvs., hvor virksomheden udbyder service på abonnement, hvor service udføres efter behov fremfor faste intervaller.
- 85 procent af kunder foretrækker i dag mobilapplikationer frem for hjemmesider, hvis de køber mere end én gang .
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for mobilapplikationer.