Grøn produktion og drift handler om at optimere hele produktionen og driften for at nedbringe virksomhedens CO2-aftryk.
Tendensen og dens udvikling
I takt med, at mere ambitiøse målsætninger om CO2-reduktioner kommer til, stiger kravene til virksomhedernes åbenhed omkring deres eget klimaaftryk. I forhold til CO2-reduktion, skelnes typisk mellem tre typer af udledning hhv. direkte udledninger fra kilder, der kontrolleres af virksomheden, fx biler (scope 1), indirekte udledninger fra elektricitet eller fjernvarme indkøbt af og brugt af virksomheden (scope 2) samt andre indirekte udledninger fra virksomhedens værdikæde, fx leverandører (scope 3).
I de kommende år vil store virksomheder blive ramt af en række krav fra EU om bæredygtighedsrapportering i både et kommende CSR-direktiv, Taksonomi-forordningen og i Disclosure-forordningen. De nye regler skal gøre det muligt at tale et fælles sprog i EU, der gør det er lettere at lave grønne investeringer og gennemskue, hvor grønne virksomheder og markeder er. Det stiller både krav til, at virksomhederne bliver bevidste omkring udledninger i deres egen produktion og værdikæde men også, at de tilpasser sig den grønne omstilling for at kunne konkurrere på et langt grønnere marked i fremtiden.
Hvad får virksomheden ud af det?
- Virksomheder risikerer, at de ikke er konkurrencedygtige og udelukke sig selv fra markedet, hvis de ikke får sat i gang i deres grønne omstilling. Det skyldes blandt andet, at virksomheder vil blive mødt af nye klima- og miljøkrav fra kunder eller bygherrer for at kunne være leverandør. Dette kan være krav om at levere en mere bæredygtig service/produkt, dokumentere CO2-aftryk og leve op til frivillige krav som DGNB-certificering.
- Det kan være forbundet med højere omkostninger for virksomheden at omlægge produktion og drift, men et tidligt fokus kan på sigt give en konkurrencemæssig fordel.
- Virksomheder vil opleve en stigende efterspørgsel i de kommende år, hvis de er i stand til at levere på nye grønne krav fra kunder om bæredygtige og klimavenlige løsninger og services. Eksempler findes allerede i dag i bygge- og anlægsbranchen om krav til CO2-neutrale byggeri.
- Der er en mulighed for at markedsføre sig på en mere grøn produktion og drift, som matcher den stigende efterspørgsel og dermed kan øge omsætningen.
Hvad får kunden ud af det?
- Kunden får et grønnere produkt eller service, som påvirker kundens eget CO2-regnskab positivt.
- Derudover kan kunden bruge CO2-reduktion i egen ESG-apportering. Fx kan det hjælpe med at efterleve FNs klimamål nr. 3 om en klimaindsats for at begrænse temperaturstigninger.
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for grøn produktion og drift.