Energieffektivisering handler om at nedbringe energiforbruget fx strøm- og vandforbrug. Energieffektivisering er i fokus blandt mange virksomheder og har historisk ofte været drevet af muligheden for at høste store besparelser i virksomheden. I fremtiden forventes energieffektivisering fortsat at have en positiv indvirkning på både bund- og toplinjen for installations- og industrivirksomheder.
Tendensen og dens udvikling
Det har også en positiv effekt på toplinjen særligt for installationsvirksomheder på grund af en stigende efterspørgsel fra kunder. Fx skal staten reducere sit energiforbrug med minimum 42.480 MWh fra 2021- 2030 samt reducere vandforbruget , hvilket vil drive en stigende efterspørgsel efter energieffektivisering. Efterspørgslen blandt private kunder og virksomheder vil også stige blandt andet som følge af ny regulering.
Hvad får virksomheden ud af det?
- Energieffektivisering har et stort potentiale for øget omsætning for industrivirksomheder, som udvikler og producerer løsninger til at opnå strømbesparelser. Det kan eksempelvis være løsninger, der erstatter eksisterende udstyr eller maskiner med produkter, der er udviklet med fokus på energieffektivitet.
- Derudover kan energieffektivisering også være en mulighed for industrivirksomheder for selv at opnå store besparelser på bundlinjen ved at reducere energiforbruget i virksomheden.
- For installationsvirksomheder er der også et stort potentiale for at øge omsætningen ved fx intelligente bygningsinstallationer, som reducerer energiforbruget blandt kunder (fx overvågning af energiforbruget, automatisk regulering af kunstig belysning, ventilation, køling og varme mv.).
- Energieffektivisering har ofte en række afledte fordele i form af øget sikkerhed, øget medarbejdertilfredshed, forbedret indeklima mv.
Hvad får kunden ud af det?
- For kunden kan energieffektivisering give besparelser på elog varmeregningen og et forbedret indeklima.
- Energieffektivisering er også med til at reducere kundens CO2- aftryk, som kan bruges i kundens ESG-rapportering.
- Kunden kan markedsføre sig på deres energioptimering og CO2- reduktion, hvilket kan styrke deres brand.
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for energieffektivisering.