Dataindsamling og -brug handler om at fortolke og anvende den store mængde data, som virksomheden kan samle ind hos sig selv, hos kunden og i eksisterende offentlige databaser.
Tendensen og dens udvikling
Virksomheden indsamler data på tværs af arbejdsgange i forbindelse med produktion, salg og materiale- og tidsforbrug. Denne data kan virksomheden udnytte til at optimere arbejdsgange og øge salget. Eksempelvis forventes brugen af big data i produktionsvirksomheder at vokse med ca. 11 procent årligt frem mod 2027. Produktionsvirksomheder kan eksempelvis bruge big data til at reducere spild og driftsstop. Virksomheder kan også bruge data fra kunden til at optimere kundens energiforbrug. Kundens data kan indsamles via fjernaflæste målere af el, varme og vand eller sensorer koblet til bygninger og installationer. Hvis man kobler din med alt fra data om vejr til energimærkning på bygninger, skabes hidtil usete muligheder for at lave helhedsorienterede løsninger og gøre fremtidens energiforbrug mere klimavenligt.
Hvad får virksomheden ud af det?
- Virksomheden kan udbyde effektive abonnementsløsninger, som de servicerer efter behov, når data fra fjernaflæste målere og sensorer giver besked herom.
- Præcise data i realtid, som viser kundens energiforbrug, gør det muligt for installationsvirksomheder at skræddersy energi- og varmeløsninger og målrette energioptimeringen hos kunden. Det giver samtidig mulighed for mersalg ved, at virksomheden får indsigt i de områder, hvor kunden har et højt energiforbrug.
- Der er også et enormt potentiale i at anvende data fra kunden til bedre at forstå kunden og dermed optimere kundeoplevelsen og øge salget. Det kan blandt andet være brug af data i forbindelse med netsalg, funktionsafprøvning, brugen af mobilapplikationer mv.
Hvad får kunden ud af det?
- Kunden kan via fjernaflæsning af data og sensorer få en bedre og billigere løsning ved, at energiforbruget optimeres og at der kun betales for den nødvendige service.
- Kunden kan modtage mere relevante tilbud ved, at virksomheden anvender data om kunden (fx fra tidligere salg), hvilket sikrer en bedre kundeoplevelse.
Hvad gør andre?
Se case-eksempler på, hvordan andre medlemsvirksomheder har udnyttet de grønne og digitale forretningsmuligheder inden for dataindsamling og -brug.