Mere end en halv million danske børn og unge og omkring 50.000 ansatte tilbringer en stor del af deres tid i skolen. En lang række undersøgelser viser imidlertid, at indeklimaet i en stor del af de danske skoler er dårligt.
Trods mange år med politiske løfter og en strøm af videnskabelige beviser på skadelige effekter af dårligt indeklima i landets folkeskoler, gisper elever og lærere stadig efter frisk luft, som er så afgørende for indlæring og arbejdsmiljø.
Mere end en halv million danske børn og unge, og omkring 50.000 ansatte tilbringer en stor del af deres hverdag i klasselokaler, som for en stor dels vedkommende er præget af dårlig luft. Eksempelvis viste en undersøgelse i 2017, at bygningsreglementets og arbejdstilsynets grænse for CO2-indhold i luften blev overskredet i 91 procent af de undersøgte klasseværelser på et eller andet tidspunkt i løbet af skoledagen.
Der er sket ganske lidt på området de seneste 30 år, hvor der flere gange er kommet beviser for, hvor skidt det står til i hovedparten af landets folkeskoler – og hvor alvorlige konsekvenserne kan være. Rapporten indeholder en opsamling af viden på området og cases.
Gevinsterne ved et godt indeklima er betydelige, og omkostningerne kan håndteres af alle, der engagerer sig i løsningen og lægger en fornuftig plan. Der er derfor behov for anbefalinger om tiltag, hvis vi skal få bugt med det dårlige indeklima i de mange skoleklasser. TEKNIQ Arbejdsgiverne har sammen med en række andre organisationer, præsenteret en række konkrete anbefalinger i rapporten ”Sådan skaber vi et bedre indeklima i folkeskolen”. Anbefalinger, der retter sig mod både regering, folketing, kommuner og aktørerne på indeklimamarkedet.
Anbefalinger til regelændringer og indsatser for forbedring af indeklimaet
Regelændringer:
- Lovkrav om maksimalt CO2-indhold i luften i klasselokaler
- Krav om kommunal handlepligt i tilfælde af utilfredsstillende indeklima
- Styrke lovpligtig kontrol af ventilationsanlæg og vedligehold
- Styrke tilsynet med undervisningsmiljø
- Krav om at den lovpligtige undervisningsmiljø-vurdering skal kobles med trivselsmålingen minimum hvert 3. år.
Forslag til indsatser:
- Indeklimamærkningsordning for skoler
- Sensorer i alle klasselokaler
- Udbrede kendskab til og brug af branchevejledninger
- Udarbejdelse af kommunale indeklimaplaner
- Etablering af ordning om indeklimakommuner, der bl.a. indeholder obligatorisk screening af skoler og daginstitutioner samt handlingsplaner for forbedring af indeklimaet i kommunens institutioner.
Generelt bør de tekniske medarbejdere i kommunernes Facility Management afdelinger i langt højere grad inddrages i beslutningerne vedrørende implementering af indeklimainitiativer.