El-branchen er i konstant udvikling, og elektrikeruddannelsen kan desværre ikke længere følge med de mange kompetencekrav, som branchen og samfundet kræver af den. Den grønne omstilling og elektrificeringen af samfundet vil kun presse uddannelsen yderligere.
TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund, som står bag elektrikeruddannelsen, har i flere år arbejdet på at få flere undervisningsuger til elektrikeruddannelsen. Organisationer har nu ved hjælp af konsulentfirmaet Valcon taget temperaturen på elektrikeruddannelsen for at få klarlagt de aktuelle udfordringer og opstille anbefalinger der kan løse udfordringerne.
Valcon har talt med 18 ud af 19 skoler, der udbyder elektrikeruddannelsens hovedforløb, og med udvalgte elektrikervirksomheder. Rapporten er udarbejdet på baggrund af en bevilling fra Børne- og Undervisningsministeriet og under ledelse af en styregruppe bestående af Det Faglige Udvalg for elektrikeruddannelsen (TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-forbund) samt direktørerne for fire erhvervsskoler, som er geografisk fordelt over hele landet og tilsammen repræsenterer over 40 pct. af de indgåede uddannelsesaftaler.
Rapportens primære konklusion understreger behovet for nye kompetencer i uddannelsens obligatoriske del, hvilket forstærker behovet for mere undervisningstid – helt konkret fem skoleuger. Derudover viser rapporten, at der i nogen grad er et behov for opkvalificering af faglærere. Endvidere vurderer rapporten, at der er et behov for nye moduler på uddannelsen, og dette forstærker behovet for investeringer i nyt udstyr og opkvalificering af faglærere og/eller ansættelse af nye profiler.
Rapporten kommer med fem anbefalinger
-
At uddannelsens obligatoriske del tilføres 5 skoleuger for at mindske tidspresset og sikre at kompetencemålene bliver opfyldt.
-
Elektrikeruddannelsen flyttes til en højere takstgruppe, så finansieringen af uddannelsen matcher de krav, teknologisk udvikling og grøn omstilling stiller til materialer og udstyr på skolerne.
-
Erhvervsskolerne skal have økonomi til investering i udvikling af digitalt udstyr, så undervisningen kan simuleres fx brug af digitale tvillinger som supplement til brugen af fysisk udstyr
-
Faglig/teknisk opkvalificering skal indgå i diplomuddannelsen i erhvervspædagogik. Antallet af ECTS-point, der kan tages i valgfrie moduler inden for andre fagområder end erhvervspædagogik, skal forøges fra 15 til 20 ECTS-point.
-
Øremærk statslige midler/puljer til løbende kompetenceudvikling af faglærerne for at sikre at de er opdaterede med udviklingen og kravene ifm. grøn omstilling, digitalisering og ny teknologi.