Det forekommer jævnligt at der er overenskomster i den virksomhed, der overdrages. Disse overenskomster kan være nogle andre end dem, erhververen normalt kender fra sin egen virksomhed En erhverver er iflg. virksomhedsoverdragelsesloven ikke forpligtet til at overtage disse, andre, overenskomster i forbindelse med overdragelsen. Men erhververen kan blive bundet af sådanne overenskomster ved passivitet.
Vigtige frister på 3 og 5 uger
Virksomhedsoverdragelsesloven giver en frist på 5 uger efter det tidspunkt, hvor erhververen vidste eller burde vide, at de ansatte eller en del af de ansatte på den virksomhed, der overdrages, har været omfattet af en kollektiv overenskomst.
Derudover fastsætter loven en (absolut) frist på 3 uger, efter erhververen har overtaget virksomheden til at meddele, om erhververen ønsker at indtræde i overenskomsten.
Frist på 3 uger
Som erhverver har man altid 3 uger efter, at man har overtaget en virksomhed til at meddele, om man ønsker at indtræde i en overenskomst og blive bundet af den. Dette gælder, uanset hvor lang tid inden overtagelsen, man har kendt til overenskomsten i targetvirksomheden. Fristen på 3 uger er derfor en absolut frist, og det er den praktiske hovedregel, som sikrer, at erhververen altid har 3 uger efter overtagelsen til at vurdere forholdene, og om erhververen ønsker at indtræde i overenskomsten, hvilket betyder, at virksomheden og medarbejderne bliver omfattet af overenskomsten.
Fristen på 3 uger begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor der faktisk er sket en overførsel af virksomheden. Dette sker typisk på den aftalte overtagelsesdag (closing). Hvis man rent faktisk har overtaget virksomheden på et tidligere tidspunkt end den aftalte overtagelsesdag, eller hvis der – mod forventning – ikke er aftalt nogen overtagelsesdag, skal fristen regnes fra det tidspunkt hvor erhverver rent faktisk får rådighed over virksomheden.
Frist på 5 uger
Hvis fristen på 3 uger efter overtagelsen er udløbet, bliver det relevant at vurdere, om 5-ugersfristen kan anvendes til at kunne nå at frasige sig en overenskomst. 5-ugersfristen begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor erhververen ”vidste eller burde vide”, at der var en overenskomst, der omfattede alle eller en del af de ansatte. Det kommer altid an på en konkret vurdering af hvornår man ”vidste” eller ”burde have vidst” en given ting. I forhold til virksomhedsoverdragelser antages det i almindelighed, at erhververen har en indgående undersøgelsespligt ift. om overdrageren har en kollektiv overenskomst.
Selv ved forholdsvist beskedne undersøgelser bør det derfor være muligt at konstatere, om overdrageren var omfattet af en overenskomst. En gældende overenskomst bør f.eks. fremgå af medarbejderens ansættelseskontrakter iht. ansættelsesbevisloven. Hvis det mod forventning ikke fremgår af medarbejdernes ansættelseskontrakter, og hvis det heller ikke fremgår af andre dokumenter i overdragers virksomhed, vil 5-ugersfristen begynde at løbe fra det tidspunkt, hvor erhververen blev gjort bekendt med overenskomstdækning. Det sker typisk ved, at fagforeningen orienterer erhververen herom. Det anbefales dog, at man som led i en overdragelse skriftligt spørger overdrageren om der er overenskomster og lokalaftaler i targetvirksomheden, så man kan håndtere disse.
Hvis man ikke ønsker at blive bundet af overdragers overenskomster
Hvis erhververen konstaterer en overenskomst i overdragerens virksomhed, skal erhververen frasige sig overenskomsten for ikke at blive bundet af den ved passivitet iht. virksomhedsoverdragelseslovens regler.
Der er ikke faste regler for, hvordan det skal ske. Loven fastsætter altså ingen formkrav til meddelelsen om at frasige sig overenskomsten. Da manglende frasigelse af en overenskomst kan være byrdefuldt, er det TEKNIQs anbefaling, at frasigelsen sker skriftligt, så det kan dokumenteres, at man har frasagt sig overenskomsten, og hvornår det skete. Af samme grund anbefales det, at man sørger for kvittering for modtagelsen. Sendes frasigelsen med post eller kurér, skal man huske at anmode om en afleveringsattest. Sendes frasigelsen via e-mail, skal man på en anden måde sikre sig skriftlig dokumentation for, at e-mailen er kommet frem til det rette fagforbund.
Frasigelse af overenskomsten skal ske overfor det eller de fagforeninger, der en del af overenskomsten. Det fremgår som udgangspunkt af selve overenskomsten, hvem fagforeningerne er. Det er erhververen, der skal frasige sig overenskomsten, og TEKNIQ foretager derfor ikke frasigelser i forbindelse med medlemmers orientering om virksomhedsoverdragelser til TEKNIQ. Hvis man har spørgsmål i forbindelse med medarbejderes rettigheder i forbindelse med virksomhedsoverdragelser eller frasigelse af overenskomster, er man velkommen til at kontakte TEKNIQ.