Her på siden finder du en række beskrivelser af virksomheder i branchen, som arbejder med forskellige aspekter af Verdensmålene.
Formålet med beskrivelserne er at vise, at Verdensmålene er relevante for alle typer af virksomheder - store som små – og give inspiration til, hvordan virksomheder omsætter Verdensmålene til konkret adfærd og handling i praksis.
Siden bliver løbende opdateret i takt med, at der kommer flere gode eksempler fra virksomheder i branchen der arbejder med Verdensmålene.
Cases:
Den første case er fra grossistvirksomheden Lemvigh-Müller og handler om det stigende pres og krav fra myndigheder, kunder, finansielle aktører (banker/långivere) m.fl. om, at virksomheder kan dokumentere at de kan bygge bæredygtigt, og at de også selv som virksomhed er bæredygtige.
Bæredygtighedschef Pernille Kier fortæller til Elektra, TEKNIQ Arbejdsgivernes digitale magasin, at bæredygtighed er mere og andet end klima og CO2-udledning, og bør tænkes ind i virksomhedens forretningsmodel. Artiklen indeholder konkrete eksempler på tiltag, som virksomheden kan igangsætte, for at understøtte bæredygtighed.
Verdensmålene handler om indretning af samfund, og kan derfor virke abstrakte og overordnede, når de overføres på en erhvervsvirksomhed.
Ikke desto mindre har elinstallationsvirksomheden Blue-Tech udvalgt 7 af de i alt 17 Verdensmål, som virksomheden har omsat til praksis. På den måde er Verdensmålene blevet en del af virksomhedens forretningsmodel og DNA, d.v.s. den måde, som man tænker og arbejder på i Blue-Tech.
Læs, hvordan Blue-Tech omsætter Verdensmålene til konkret adfærd og handlinger
EG EL bruger en metafor fra spejder-, eller camping-livet til at beskrive, hvad Verdensmålene betyder for dem. Hos EG EL handler det om at efterlade ”en teltplads, der er pænere end da vi kom”.
Virksomheden arbejder i det daglige med flere af FN’s Verdensmål, men Mål 12, Ansvarligt forbrug og produktion, giver en særlig mening i forhold til at efterlade ”en pænere teltplads”.
Læs her, hvordan EG EL arbejder med affaldssortering og med sit eksempel viser, at en lille virksomhed sagtens kan være stor, når det kommer til at tage de globale udfordringer alvorligt.