Du skal som arbejdsgiver indkalde sygemeldte medarbejdere til en sygefraværssamtale indenfor de første 4 fraværsuger.
Samtalen skal finde sted senest i 4. sygeuge, og indkaldelse til samtalen skal ske med en rimelig frist, typisk nogle dages varsel. Der er ingen regler for, hvor tidligt en sygefraværssamtale må afholdes, men ved kortvarigt fravær kan medarbejderen indkaldes til en samtale, hvis det vurderes nødvendigt.
Samtalen skal handle om, hvordan og hvornår medarbejderen kan vende tilbage til arbejdet.
Derudover er der mulighed for at drøfte om der evt. kan laves skånehensyn for den pågældende, f.eks. i form af opstart på deltid. Under samtalen må der ikke spørges til, hvad medarbejderen fejler. Samtalen skal handle om lønmodtagerens mulighed for at vende tilbage, og hvilken indflydelse sygdommen har på arbejdet.
Ifølge Sygedagpengeloven har lønmodtageren ikke pligt til at deltage i samtalen, og manglende medvirken har derfor ikke konsekvenser for retten til sygedagpenge. Udeblivelse fra en samtale kan dog have ansættelsesretlige konsekvenser.
TEKNIQ Arbejdsgiverne anbefaler:
- At man i god tid forud for den 4. sygeuge får indkaldt medarbejderen til en sygefraværssamtale.
- At man, hvor man har bedt om en mulighedserklæring, lægger samtalen vedr. mulighedserklæringen og sygefraværssamtalen på samme tidspunkt. Der er mødepligt til samtalen om mulighedserklæringen.
- Pjecen "Sygemeldt - fasthold dit job" vedlægges både ved indkaldelse til sygefraværssamtale, og når der indkaldes til samtale om mulighedserklæring.
- At man, såfremt man har en skriftlig fraværspolitik, får indarbejdet reglerne om sygefraværssamtaler.