En § 56-aftale er en aftale, som indgås mellem medarbejderen og virksomheden. Aftalen giver virksomheden ret til refusion fra kommunen fra første fraværsdag, hvis medarbejderen er sygemeldt pga. en langvarig eller kronisk lidelse m.v.
Sygedagpengeloven giver mulighed for, at medarbejderen og virksomheden kan indgå en såkaldt § 56 aftale. Aftalen skal være skriftlig og skal godkendes af medarbejderens bopælskommune
Aftalen giver virksomheden ret til refusion fra kommunen fra første fraværsdag, hvis medarbejderen er sygemeldt pga. langvarig eller kronisk lidelse. Gå til den relevante blanket på virk.dk
- Aftalen kan indgås i de tilfælde, hvor:
medarbejderen har en langvarig eller kronisk lidelse, der skønnes at resultere i mindst 10 fraværsdage om året. - medarbejderen skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution, og det var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller
- medarbejderen har modtaget sygedagpenge eller løn for samme lidelse i 21 kalenderdage inden for de sidste 12 måneder før indlæggelsen/behandlingen.
Aftalens omfang
Aftalen er knyttet til det enkelte ansættelsesforhold og gælder i op til to år ad gangen. Den omfatter kun fravær, som skyldes den sygdom, der er årsagen til, at aftalen er indgået.
Betaling
Virksomheden vil under medarbejderens sygdom modtage refusion fra 1. sygefraværsdag med et beløb, som svarer til de sygedagpenge, som medarbejderen har ret til at få udbetalt. Beløbet kan dog ikke overstige højeste sygedagpengesats.
Timelønnede på timelønsoverenskomsterne har alene ret til at modtage sygedagpenge under sygefraværsperioden, mens funktionærer og ansatte på funktionærlignende vilkår har krav på fuld løn under alt sygefravær, uafhængigt af § 56-aftalen.