Arbejdsgiver har pligt til at sørge for, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det gælder også for påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø.
Trivsel og samarbejde er vigtigt i alle virksomheder, for medarbejdere og ledelse, men også for virksomhedens indtjening og udvikling og muligheden for at levere den service og det arbejde til kunderne, der er krævet. Endelig er et godt psykisk arbejdsmiljø også afgørende for at kunne fastholde medarbejderne i virksomheden.
Arbejde med og handling på det psykiske arbejdsmiljø, i et tæt samarbejde med medarbejderne, er også en del af ledelsesfunktionen. Det er vigtigt, at man tager højde for, at medarbejderne er forskellige og har forskellige behov.
TEKNIQ ARBEJDSGIVERNES DIALOGSPIL
HVOR GÅRGRÆNSEN?
Spillet kan spilles til fyraftensmøder, afdelingsmøder, personaledage eller lign. Spillet sætter fokus på et godt og sundt arbejdsmiljø, hvor alle føler sig trygge og hørt. I spillet er der opstillet forskellige scenarier, der kan udspille sig på en arbejdsplads. Et scenarie kan f.eks. være, at du hører din ene kollega sige ”ej hvor ser du godt ud i dag” til en anden kollega. Er det over grænsen? Det kan være, at du ikke synes det er over grænsen, men måske er der andre der vil mene det. Spillet giver derfor jer som kollegaer og ledere mulighed for at vende scenarier, som for nogen kan være grænseoverskridende, men for andre er helt normal adfærd. Dette vil give jer en bedre forståelse for hinanden og vil kunne afhjælpe fremtidige misforståelse – eller hjælpe til at gøre det nemmere at tale om, hvis det sker.
I starter spillet ved at lave en streg vertikalt på en tavle eller et stykke papir. Stregen er grænsen. I skiftes nu til at trække et kort og læse scenariet op. Ved hvert scenarie fortæller I om det er over jeres grænse, lige på grænsen eller ikke overskride jeres grænse. I vil nok opleve, at I alle siger noget forskelligt. Men dette danner udgangspunkt for en samtale om grænser og forskellige synspunkter. Til sidst sætter i kortet på tavlen/papiret – er I kommet frem til at det er over grænsen, på grænsen eller okay. Er I som gruppe ikke enige, sætter i papiret på grænsen. Det vigtige er jo den samtale, det har ført med sig. I har nu forhåbentligt en større forståelse for hinanden og hinandens grænser.
I forsætter så længe I har lyst eller så længe der er scenarier.
Krænkende handlinger
Når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende er der tale om krænkende handlinger. Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet.
Chikane og mobning kan opstå på alle arbejdspladser. Derfor er det vigtigt, at den enkelte arbejdsplads gør en indsats for at forebygge krænkende handlinger, og gør det klart, hvordan virksomhedens regler er på området og hvad der ikke kan tolereres. En god måde, er at indføre og håndhæve en politik for området. Hermed signalerer man at ledelsen ikke accepterer krænkelser og der er retningslinjer til medarbejdere og ledelse i forhold til hvordan de skal forholde sig hvis situationen opstår.
Læs mere:
Arbejdstilsynets vejledning om krænkende handlinger
BFA Bygge & Anlæg om psykiske påvirkninger
Kampagne: Hvor går grænsen?