Arbejdsskader opdeles i to kategorier: Arbejdsulykker og Arbejdsbetingede lidelser.
En arbejdsulykke opstår af en pludselig hændelse i forbindelse med arbejdet, hvor en person kommer fysisk eller psykisk til skade. En arbejdsulykke kan efter arbejdsskadesikringsloven dog også være en skade, der opstår efter en påvirkning, der har varet i højst fem dage.
En arbejdsbetinget lidelse har derimod ofte at gøre med, at en længerevarende påvirkning medfører en lidelse.
Eksempel:
En høreskade forvoldt ved langtidspåvirkning i et kraftigt støjmiljø vil eksempelvis være en arbejdsbetinget lidelse, mens en høreskade forvoldt ved en eksplosion vil være en arbejdsulykke.
Anmeldelse
Ulykker anmeldes af virksomheden via EASY på virk.dk og går direkte til arbejdsgiverens forsikringsselskab, der skal vurdere, om sagen skal behandles i AES.
Erhvervssygdomssager anmeldes af læger direkte til AES.
Forsikring mod ulykker og erhvervssygdomme
Forsikring mod ulykker
Arbejdsskadesikringsloven fastlægger, at alle arbejdsgivere skal tegne en arbejdsulykkesforsikring for deres ansatte. Arbejdsgiveren skal tegne en arbejdsulykkesforsikring for samtlige medarbejdere, uanset om arbejdet de arbejder fuldtid eller deltid. Denne forpligtelse omfatter også indlejet arbejdskraft.
Forsikring mod erhvervssygdom
Ligeledes skal arbejdsgiveren tilmeldes Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring (AES), for at sikre medarbejdere i tilfælde af erhvervssygdomme. Arbejdsgiver bliver her opkrævet et lovfastsat bidrag.
Hvis der ikke er tegnet en arbejdsskadeforsikring kan virksomheden blive straffet med bøde. Hvis en af medarbejderne kommer til skade, vil Arbejdsskadestyrelsen betale erstatning til den pågældende medarbejder og gøre regres overfor virksomheden.
Priser
Priserne for forsikringer mod arbejdsulykker er mere individuelle end prisen til forsikringerne mod erhvervssygdomme, der er branchebestemte.
Instruktion og tilsyn
Arbejdsgiver er i følge Arbejdsmiljøloven forpligtet til en række ting mhp. oplæring, instruktion og tilsyn med arbejdet.
Ifølge Arbejdsmiljøloven skal arbejdsgiveren:
- gøre de ansatte bekendte med de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundne med deres arbejde
- sørge for, at de ansatte får den nødvendige oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på en farefri måde, herunder er instrueret i korrekt brug personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler
- sørge for at der føres effektivt tilsyn med at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Virksomhedens APV et vigtigt redskab i forhold til instruktion og tilsyn, hvor arbejdsgiver og medarbejdere sammen kortlægger alle arbejdsfunktioner og -opgaver og vurderer mulige risici, samt hvilke forholdsregler der skal tages mod disse.
I virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation skal denne deltage i udarbejdelsen af APV, samt medvirke til at kontrollere, at instruktion og tilsyn med arbejdet foregår efter de principper, som organisationen har fastlagt.
Når ulykken er sket
Virksomheder har pligt til at anmelde arbejdsulykker, hvor den tilskadekomne har fravær eller ikke kan foretage sit sædvanlige arbejde i en dag eller mere ud over tilskadekomstdagen.
Ulykken skal anmeldes af arbejdsgiveren snarest mulig og senest ni dage efter første dag, hvor medarbejderen har været fraværende. Ved dødsulykker er anmeldelsesfristen 24 timer.
Arbejdsulykker skal anmeldes via virk.dk
Når der er sket en ulykke, skal virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO) medvirke til at sørge for, at årsager til ulykken undersøges, så eventuelle gentagelser forhindres. Dette gælder også for nær-ved-ulykker. Ligeledes skal AMO årligt udarbejde en oversigt over ulykker.