Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en ArbejdsPladsVurdering (APV), og en Årlig arbejdsmiljødrøftelse. Formålet er at arbejde systematisk med arbejdsmiljøet, så ulykker og skader kan forebygges.
Læs mere om
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en Arbejdspladsvurdering (APV). En APV er en systematisk gennemgang og vurdering af alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden, så I kan forebygge risici og problemer i jeres arbejdsmiljø
APV skal:
- Udarbejdes af i et samarbejde mellem arbejdsgiver og de ansatte eller arbejdsmiljøorganisation, hvor en sådan findes
- Omfatte alle arbejdsområder inkl. arbejde, der foregår uden for virksomhedens adresse
- det skal således vurderes, om der på både faste og midlertidige arbejdspladser er arbejdsmiljøforhold, der skal håndteres - APV’ens handlingsplan skal være skriftlig og tilgængelig for såvel ledelse, medarbejdere, samt Arbejdstilsynet.
Det er metodefrihed i forhold til, hvordan APV'en gennemføres, og Arbejdstilsynet skal ikke godkende APV'en. Hvis Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, kan de kontrollere, om virksomheden gennemfører APV-processen i overensstemmelse med lovgivningens krav. Hvis dette ikke er tilfældet, kan de afgive en reaktion.
Der er lovkrav i forhold til, hvad APV skal indeholde, se links for vejledninger om indhold.
APV'en skal gennemføres når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. I skal altså sørge for at gennemføre en APV, når det er relevant, men som minimum hvert tredje år.
Se også:
Arbejdstilsynets vejledning om APV og Årlig drøftelse
Arbejdsgiver skal sørge for, at der holdes en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Pligten gælder i alle virksomheder med ansatte. Hvis der findes en arbejdsmiljøorganisation i virksomheden, er det her, drøftelsen skal foregå.
Formålet med den årlige drøftelse er at evaluere det seneste års arbejdsmiljøarbejde og de aktiviteter og hændelser, der har været og dernæst at tilrettelægge det kommende års arbejdsmiljøarbejde. Drøftelsen kan bidrage til at kvalitetssikre arbejdsmiljøarbejdet og sikre fokus på forebyggelse og sikkerhedskultur.
Der er en række krav til, hvad en arbejdsmiljødrøftelse skal indeholde, overordnet skal man igennem følgende punkter:
- Hvordan er det gået?
- Hvor er vi nu?
- Hvad skal vi næste år?
- Har virksomheden den nødvendige viden om arbejdsmiljø?
Læs mere om Arbejdstilsynets guide om den årlige arbejdsmiljø her
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at drøftelsen ikke har fundet sted, har virksomheden tre måneder til at gøre det. Hvis drøftelsen stadig ikke er afholdt, når Arbejdstilsynet næste gang kommer på tilsyn, risikerer virksomheden et påbud.
Se også:
BFA Bygge & Anlæg om den årlige arbejdsmiljødrøftelse
BFA Industri om den årlige arbejdsmiljødrøftelse