-
El
-
VVS
Vvs-installatør blev stemplet som ”midlertidigt lukket” i Googles søgeresultater, og den slags er langtfra enestående, lyder det fra it-ekspert.
Det var først, da en kunde i sidste uge spurgte, om det egentlig kunne passe, at vvs-firmaet var lukket, at det gik op for indehaverne, at der var noget galt.
- Han undrede sig over, at der stod på nettet, at vi var midlertidigt lukket. Det var ret rystende at opleve, at man på den måde bare kan få lukket sin virksomhed på Google, siger Anne Katrine Jensen.
Anne Katrine Jensen og Jørgen Josiasen driver til daglig virksomheden Aut. VVS-installatør Jørgen Josiasen i Knebel på Djursland. Det har de gjort siden 1989 med en fast kundeskare og mund-til-mund-markedsføring. Af samme grund har online-markedsføringen ikke fyldt alverden. Virksomheden har en hjemmeside, men ellers har ejerne ikke prioriteret den del særligt højt. Det viste sig dog at blive problematisk, da skiltet skulle ændres til ”åbent”. Indehaverne kunne nemlig ikke umiddelbart få adgang til at fjerne den røde bjælke med ”midlertidig lukket” fra Googles søgeresultater, og herefter begyndte et længere opklaringsarbejde for at finde ud af, hvad der var sket.
Glemmer Google-konto
Som bruger kan man derfor blive spurgt, om man kender virksomheden og kan foreslå opdateringer af alt fra telefonnummer og åbningstider til konkurs og handicapvenlighed, forklarer John Nielsen. Virksomheden får herefter en notifikation om den foreslåede ændring i Google My Business.
- Det er vigtigt at understrege, at man altid får en notifikation om ændringen. Problemet er bare, at mange virksomheder ikke er opmærksomme på Google My Business, og så træder ændringen i kraft efter noget tid, hvis man ikke reagerer på det, siger John Nielsen, der er direktør i Onlinesynlighed.dk.
Læs også: Hvad siger Google om din virksomhed?
Brugernes vurderinger kan derfor få stor betydning for virksomhedernes liv på nettet. Det er John Nielsens erfaring, at der i langt de fleste tilfælde er tale om reelle brugerinteraktioner eller utilsigtede fejl, men i enkelte tilfælde oplever han også, at konkurrenter eller sure kunder bruger det som chikane. Uanset årsagen så er der ingen tvivl om, at ”lukninger” på nettet kan få betydning for forretningen.
- En meget stor del af søgninger på nettet er lokale. Man søger typisk efter et pizzeria eller en håndværker i nærområdet, så det kan have store konsekvenser, siger John Nielsen.
Han har i løbet af coronakrisen blandt andet rådet virksomhederne til at tage aktiv stilling til deres åbningstider på nettet i en tid, hvor alt har været vendt på hovedet. Har man som virksomhedsejer gjort den øvelse, så er det også sværere for andre udefra at ændre på det efterfølgende, forklarer han. Men i sidste ende er det virksomhedernes eget ansvar at være opmærksom på Google My Business.
På jagt efter svar
Hos vvs-virksomheden på Djursland har Anne Katrine Jensen brugt en del tid på at undersøge mulige forklaringer på miseren. Hun har gransket arkiverne og fundet frem til et bureau, der for cirka fire år siden tilbød at oprette en My Business-konto som en engangsydelse, hvilket vvs-virksomheden indvilgede i.
- Jeg har fundet papirerne, men jeg har stadig ikke fået adgang til kontoen, siger Anne Katrine Jensen.
Google oplyser på sin hjemmeside, at man på My Business vil få en notifikation, hvis Google får en henvendelse om, at virksomheden er midlertidigt lukket. Herefter kan man som virksomhedsejer selv genåbne den via sin Google-konto. Google opfordrer samtidig til, at man betegner sin virksomhed som ”midlertidigt lukket”, hvis den er lukket i minimum syv dage eller på ubestemt tid.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google inden redaktionens afslutning.