-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
Serviceafdelingen hos Poul Sejr Nielsen fylder i dag over halvdelen af den samlede omsætning, hvilket er over det oprindelige mål. Nu kan virksomheden bryste sig af en Gazelle-pris.
Regnskaberne taler deres tydelige sprog: De seneste fire år er omsætningskurven skudt hastigt i vejret i Poul Sejr Nielsen Service A/S. Alligevel er der en tilbageholdenhed at spore hos direktøren bag succesen. Væksten er ikke et mål i sig selv, hvis huset ikke kan holde til det, forklarer han.
- Det kræver selvfølgelig noget at vokse sig stor, men det sværeste er at forblive stor. Når vækstkurven begynder at flade ud, så skal man også være i stand til at sikre, at der er arbejde nok til alle de ansatte, siger Jonas Bach, direktør i Poul Sejr Nielsen Service A/S.
Læs også: Se Gazelle-listen: Er din virksomhed med?
Han overtog serviceafdelingen i den nordsjællandske installationsvirksomhed i 2015. Dengang blev han bedt om at få serviceopgaverne til at fylde halvdelen af omsætningen.
- Nu fylder det mere end halvdelen af omsætningen, når man ser på el- og vvs-serviceopgaverne, siger Jonas Bach.
Væksten har sendt ham og resten af den cirka 120 mand-store virksomheden ind på listen over vækstkometer i det danske erhvervslandskab: Børsens Gazellepris. En del af væksten er sket via opkøb af Fredensborg VVS i 2018 og Erik Nielsen VVS i 2021, men det har hele tiden handlet om andet og mere end bare vækst for øje.
Flere på samme plads
Som tidligere militærmand er han mere optaget af, at virksomheden fungerer som én enhed, hvor samarbejdet er i fokus.
- Jeg er lidt inspireret af Forsvarets struktur, hvor alle ved præcis, hvad de skal gøre og tager ansvar for det, siger Jonas Bach.
Det handler ikke om kæft, trit og retning men mere om at skabe en virksomhed, hvor man dækker ind for hinanden og ikke er så sårbar.
- Vi forsøger at have en substitut på alle pladser, så der er to medarbejdere, der har samme ansvarsområde. På den måde kan man som medarbejder holde ferie eller være syg med god samvittighed, da man ved, at der er en anden til at køre opgaven videre, siger Jonas Bach.
Det giver også mening i forhold til at løse opgaver i det offentlige, som ofte skal ske i løbet af ferieperioder for at genere mindst muligt.
- Her kan vi udføre arbejdet i hele perioden og fordele arbejdspresset på flere forskellige mennesker, siger Jonas Bach.
Om væksten vil fortsætte, er der ingen, der ved. De mørke skyer er dog til at få øje på i horisonten, og af samme grund arbejder Poul Sejr Nielsen Service målrettet på at sikre endnu flere langsigtede servicekontrakter blandt både offentlige og private kunder.
Virksomhedens bruttofortjeneste er steget fra godt 22 millioner kroner i 2018 til knap 53 millioner kroner i 2021.