-
VVS
Den teknologiske udvikling stiller store krav til elektrikeruddannelsen, men erhvervsskolernes taxameterpenge er slet ikke fulgt med udviklingen, lyder det i ny rapport.
I 1993 var elektrikerfaget i høj grad præget af kabler og stikdåser. Internettet var i sin spæde vorden, og de færreste havde forestillet sig den udvikling, der er sket frem til i dag, hvor hverdagen i branchen kræver it-kompetencer og stor viden om den teknologi, der skaber den grønne omstilling.
Desværre er erhvervsskolernes taxameter-penge fra staten ikke fulgt med udviklingen, lyder det i en ny rapport, som VALCON har udarbejdet for TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund.
- Elektrikerne er blevet udpeget som helt centrale i den grønne omstilling. Mange nye kompetencer og ny grøn teknologi er kommet til og kan ikke længere rummes i uddannelsen. Politikerne svigter deres ansvar, når en uddannelse, der er så central for den grønne omstilling, bliver efterladt økonomisk i fortiden, siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Dobbelt så meget til slagterne
2022-taksten for en elektriker-elev er på 114.610 kroner om året. Til sammenligning får en slagter-elev næsten dobbelt så meget – 221.710 kroner – til trods for, at faget ikke har været igennem samme teknologiske kvantespring og ikke har haft samme behov for udskiftning af udstyr på uddannelsen.
Ud over taksterne peger VALCON-rapporten helt grundlæggende på behovet for flere undervisningsuger til elektrikerne for at få plads til den nyeste viden, der hele tiden kommer til.
Den del har regeringen taget til sig i sit finanslovsforslag for 2023, hvor netop elektrikeruddannelsen skal have flere undervisningsuger.
- Det er en stor sejr, at det nu er lykkedes at få politikerne til at gøre noget ved den problemstilling. Udviklingen går så stærkt i faget, at både skoler, undervisere og lærlinge er blevet presset alt for meget på tiden. Det går ikke, når der mere end nogensinde før er brug for at få uddannet de mest kvalificerede elektrikere i den grønne sags tjeneste, siger Tina Voldby.
Stil krav til opkvalificering
I dag er det et krav, at alle faglærere skal have gennemført en diplomuddannelse i erhvervspædagogik senest fire år efter, de er blevet ansat. Det sikrer, at underviserne har de nødvendige pædagogiske kompetencer til at undervise. På samme måde er der behov for at stille krav til, at underviserne får en opdatering af deres faglige viden.
- Det er nødvendigt for at sikre, at underviserne er helt skarpe på de nyeste tendenser inden for elektrikerfaget. Derfor foreslår vi, at kravet om en diplomuddannelse fastholdes, men at der gives mulighed for, at nogle af de pædagogiske moduler kan skiftes ud med tekniskfaglige moduler, siger Tina Voldby.
Rapportens fem anbefalinger:
- Fem ekstra skoleuger på elektrikeruddannelsen
- Flyt elektrikerne til en højere takstgruppe
- Flere penge til investering i bedre undervisningsudstyr
- Faglig/teknisk opkvalificering i diplomuddannelsen i erhvervspædagogik.
- Øremærk statslige midler/puljer til løbende kompetenceudvikling af faglærerne.