-
VVS
Michael Verner Nielsen, der er indehaver af Hunseby Smedie, har været med i TEKNIQ-råd Sjælland i halvandet år. I den periode har han forsøgt at sætte fokus på de udfordringer, branchen har i landets yderområder.
Hvorfor har du valgt at blive en del af TEKNIQ-råd Sjælland?
Jeg gik ind i det, fordi jeg gerne selv ville tage ansvar i stedet for bare at gå og være irriteret over ting, jeg måske ikke var enig i. Jeg synes, det er sjældent, man har mulighed for at gøre sin holdning gældende, når man kommer her sydfra, og det åbner TEKNIQ-rådet op for. Samtidig får jeg et godt indblik i, hvad der foregår i branchen. På den måde håber jeg, TEKNIQ-rådet kan være med til at flytte hele branchen i den bedst mulige retning.
Kan det ikke være svært at få tid til organisationsarbejdet, når du også skal drive virksomhed?Jo, det kan godt være svært at få passet ind, især når vi har så travlt, som det er tilfældet lige nu, hvor jeg også selv er ude i marken. Og selv de bedst lagte planer kan jo ændre sig. Men TEKNIQ-rådet står rigtig højt på min prioriteringsliste. Jeg regner med, at jeg skal være i branchen i hvert fald 25 år endnu, og så bliver man også nødt til at gribe mulighederne for selv at være med til at præge branchen.
Hvad er efter din mening den største udfordring for branchen på Lolland lige nu?Det handler om at skaffe de rigtige kunder. Man har i mange år været vant til, at man har de kunder, man har. For der kommer ikke rigtig nye virksomheder til. Derfor gælder det om at finde de kunder, som betaler til tiden og har tilstrækkeligt med opgaver.
Hvad er den vigtigste opgave for TEKNIQ de kommende år?Det er at blive bedre til at fortælle potentielle kunder, hvor vigtigt det er at bruge installatører, som er autoriserede og kompetente. Vi ser alt for meget klamphuggerarbejde, og jeg synes ikke rigtig, det er lykkedes helt med at trænge igennem med budskabet – slet ikke på Lolland. Folk bruger jo ikke de samme penge hernede, hvor husene ofte kan købes for 500.000 kroner, så der skal meget til at overbevise kunderne om, at det giver god mening at investere over 100.000 kroner i en varmepumpe. Der skal med andre ord et stort ”opdragelsesarbejde” til, og det skal TEKNIQ gå i spidsen for.