-
El
-
VVS
Midtjysk installatør står bag en ny webshop-løsning, som kan matche danskerne med lokale installatører i hele landet. Målet er at trække web-salget tilbage til installatørerne, lyder det fra direktøren.
Med få klik kan danskerne via Just Eat-appen finde det bedste takeaway-sted i nærområdet og sende en bestilling afsted. Og selvom der er langt fra rucola til rørfittings, så er tanken den samme hos folkene bag VEK, der er en ny, storstilet satsning i forhold til salg af el-, vvs- og køleprodukter.
- Vi håber at få trukket salget tilbage til de enkelte installatører og være med til at synliggøre dem, så fru Jensen eksempelvis ved, hvad de forskellige vvs’ere eller elinstallatører i området kan, siger Steen Pedersen.
Han er direktør i Kliplev VVS og Sydventilation, der står bag det nye salgskoncept, som har taget fire år at udvikle. 1. juni går startskuddet på vek.dk, hvor autoriserede elektrikere, vvs’ere, smede og kølemontører kan få adgang til mere end 400.000 produkter.
VEK tilbyder installatørerne en pakkeløsning, der integrerer webshoppen på deres egne hjemmesider. Der er forskellige modeller og prisen afhænger af, hvilken pakke installatøren vælger. Herefter sørger webshoppen ifølge VEK for at ramme de kunder, der surfer rundt på nettet efter el, vvs og køleprodukter og parrer dem med den lokale håndværksvirksomhed i området.
Opgør med prisaftaler
- Én dag er det eksempelvis AO, der får salget af et bestemt produkt, mens det næste dag er BD, der får det. Vores system finder hele tiden det billigste, siger Carsten Wyrle, der er salgs- og marketingschef i VEK.
[caption id="attachment_49372" align="alignright" width="600"] Salgs- og marketingschef Carsten Wyrle har stor tiltro til, at VEK kan kile sig ind i markedet til gavn for de små- og mellemstore installationsvirksomheder, der i dag bliver forbigået af kunderne i forbindelse med websalget.[/caption]
Prisen er dog ikke alt. Det skal være konkurrencedygtige priser, men det er mindst lige så vigtigt, at fagligheden kommer tilbage i salgskanalerne. Udover grossisterne er markedet i dag domineret af store indenlandske og udenlandske websites, der sprøjter varer ud til forbrugerne - og herefter er det den lokale installatør, der skal installere produkterne. Det er svært, hvis produktet ikke godkendt eller er ubrugeligt til den konkrete installation.
Læs også: Ulovlige armaturer florerer på nettet
- Vi ser det som et voksende problem, at man må sælge alt, men at det i sidste ende er den enkelte installatør, der skal sikre, at produktet er i orden, siger Steen Pedersen.
Af samme grund er det et krav, at installatøren er autoriseret for at kunne benytte VEK’s webshop-løsning.
Turbo på markedsføring
- Man kan for eksempel lave en opsætning, så man kun rammer husejere i en bestemt aldersgruppe i sit nærområde, og på den måde tror jeg slet ikke, at de fleste installatører er klar over, hvor langt ned i detaljen man kan ramme folk med sin markedsføring, siger Steen Pedersen.
Læs også: Installatører får konkurrence på viden og opsætning
Virksomheden opererer ud fra en potentiel kundeskare i omegnen af 8700 installationsvirksomheder, og målet er at få 100 af dem i folden inden årsskiftet, forklarer salgs- og marketingschefen, der selv drager ud på en række ’roadshows’ for at sprede budskabet i sensommeren.
- Herefter forventer vi en vækst på 100-200 nye virksomheder årligt, og vi vil også meget gerne udvide til hele Skandinavien, siger Carsten Wyrle.
VEK står for Vvs, El og Køl. Selskabet blev registreret i cvr-registret 27. april 2021 med firmaadresse i Struer, hvor Kliplev VVS og Sydventilation også har hovedsæde.