-
El
De yngste boligejere vil hellere gå på YouTube eller spørge familien end ringe til en fagmand, når de har brug for rådgivning om renovering af hjemmet. Det stiller nye krav til håndværksvirksomhederne.
Håndværkeren står ikke øverst på listen, når unge boligejere har brug for rådgivning om renovering af hjemmet. Det gør derimod YouTube samt familie og venner, viser videncentret Bolius’ årlige undersøgelse ”Danskerne i det byggede miljø”.
Der er på det punkt et stort spænd mellem aldersgrupperne i undersøgelsen. Kun 30,2 procent af de 25-39-årige søger hjælp hos håndværkeren, når boligen skal vedligeholdes, mens det næsten er halvdelen af de 50-59-årige (47,4 procent).
- Jeg tror, det handler om økonomi, og at de unge rent faktisk har kræfterne til det. Og derudover synes de sikkert, at det er sjovt selv at lave, hvis det er det første hus, de køber, siger Tine Nielsen, der er fagekspert i Bolius.
Gratis råd og flere kunder
JDB El-Teknik har det seneste halvandet år arbejdet aktivt med sin digitale strategi for at matche udviklingen. På virksomhedens hjemmeside kan man derfor finde information om hvilke el-opgaver, man selv må udføre. Der er også gode råd om, hvordan man opnår et godt resultat.
- Vi giver en del af vores viden væk for at få kunder i den anden ende. Særligt i forhold til private kunder, kan vi sagtens give 90 procent væk gratis for at tage penge for de sidste 10 procent, siger Martin Melcher, der er marketingsansvarlig hos JDB El-Teknik.
Og det kan betale sig i form af nye kunder, viser firmaets egne erfaringer.
- I løbet af den periode kan vi se, at vores henvendelsesprocent er steget med cirka 50 procent, og det betyder så også, at vi får flere konverteret til betalende kunder, siger Martin Melcher.
Det lange lys
Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er der brug for, at boligejerne - unge som gamle - er opmærksomme på, at der er nogle klare grænser for, hvad de selv må lave. Men når det er sagt, kan håndværksvirksomhederne også selv blive bedre til at bruge de digitale platforme for at trænge igennem til de yngre kunder.
- Uanset om man skal lappe en cykel eller finde sit næste hotelophold, så er de fleste efterhånden vænnet til at bruge internettets mange muligheder. Man spørger måske også sine facebook-venner om hjælp til at finde en god elektriker, og derfor er virksomhederne nødt til at spille aktivt med i den udvikling, siger Bjørn Hove, udviklingskonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne og uddyber:
- Vi kommer ikke uden om det. Virksomhederne skal se det som en investering i fremtidige arbejdsopgaver. Det er en anderledes måde at kommunikere med kunderne på, og det må vi imødekomme som branche, siger Bjørn Hove.
Trækker i arbejdstøjet
De yngre boligejere og andelshavere nøjes da heller ikke kun med at søge råd og vejledning på nettet. Spørgeskemaundersøgelsen viser, at de også er villige til selv at trække i arbejdstøjet og kaste sig ud i større vedligeholdelsesarbejder. Aldersgruppen lægger sig således helt i front, når det kommer til gør-det-selv-arbejde.
På spørgsmålet om, hvem der laver større vedligeholdelsesarbejder på boligen, svarer 45,8 procent af de 25-39-årige, at de gør det selv med hjælp fra familie og venner. 38,2 procent ringer efter den professionelle håndværker. Det er markant anderledes end de øvrige boligejere.
Resultaterne viser, at hele 58 procent af alle boligejere tilkalder den professionelle håndværker ved større projekter, mens kun 14 procent vil kaste sig ud i dem selv. Til gengæld vil 88 procent lave de mindre opgaver selv.
Hele undersøgelsen for 2019 er lavet på baggrund af i alt 7.083 repræsentative interviews med danskere over 25 år.