-
VVS
Klasser fra skoler i hele landet har undersøgt CO2-niveauet i deres klasselokaler. Undersøgelsen har til formål at sætte fokus på skolernes indeklima gennem dataindsamling og få styrket elevernes interesse for naturfag. Og resultaterne viser, at der er plads til forbedring.
25 skoleklasser i 6.-8. årgang fra skoler i forskellige kommuner har deltaget i projektet ’Test din skoles sundhed’. Formålet har været at få de deltagende elever til at blive opmærksomme på indeklimaet ved selv at undersøge det.
Under projektet har eleverne via forskellige naturfaglige undersøgelser vurderet deres egen klasses sundhed. De har foretaget en form for APV af de rammer og omgivelser, som elever og lærere udsættes for 37 timer om ugen.
Undersøgelsens resultater ligger nu klar og viser, at der er mærkbare problemer med indeklimaet på skolerne, hvis ingen gør noget for at rette op på dem.
Fra en række tidligere undersøgelser er det da også almindeligt kendt, at elevernes indlæringsevne påvirkes negativt, når indeklimaet er præget af for høje CO2-niveauer. Det er ganske enkelt sværere at tilegne sig ny viden, når hjernen ikke får tilstrækkelig ilt.
Åbne vinduer er ikke nok
I den nye undersøgelse påviser eleverne i projektet, at mængden af CO2 i luften stiger til over den anbefalede værdi i løbet af ganske kort tid - hvis lokalet ikke har luftudskiftning – og det er ikke nok at åbne vinduerne. Det højeste niveau, der blev registreret, var næsten 80 procent højere end den anbefalede værdi.
Det er derfor nødvendigt at kombinere almindelig udluftning med mekanisk ventilation, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er en af parterne bag projektet.
– Ikke uventet viser elevernes undersøgelse, at udluftning og ventilation gør en forskel. Men også at åbne vinduer kun er en del af løsningen. Hvis der virkelig skal gøres en forskel, skal der også installeres mekanisk ventilation på de skoler, der ikke har det. Samtidig så glæder vi os over elevernes store interesse for projektet og deres nyvundne forståelse for problematikken og sammenhængen mellem den naturfaglige tilgang og praktiske løsninger, siger Troels Blicher Danielsen, der er administrerende direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
I løbet af en almindelig skoledag oplevede mere end halvdelen (68 procent) af klasserne et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede værdi.
Undersøgelsen er foretaget i et samarbejde mellem Blik og Rørarbejderforbundet, TEKNIQ Arbejdsgiverne og videncentret KOSMOS, som er det nationale videncenter for kost, motion og sundhed for børn og unge.
Fakta om undersøgelsen
- 17 klasser (68%) oplevede i løbet af skoledagen et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede max værdi på 1.000 ppm.
- Der var 22 dage (64%), hvor klasserne i løbet af skoledagen oplevede et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede max værdi på 1.000 ppm.
- Den gennemsnitlige CO2-koncentration (alle klasser med alle målinger i løbet af dagen over alle dage) er 925 ppm, hvilket er under det anbefalede maxniveau. Gennemsnittet er i løbet af skoledagen fra 1. måling (939 ppm), 2. måling (940 ppm) og 3. måling (895 ppm).
- Klasserne (16%), der ikke havde ventilation og ikke åbne vinduer, havde et gennemsnit på 1148 ppm fordelt på 1. måling (907 ppm), 2. måling (1268 ppm) og 3. måling (1268 ppm).
- Klasserne (24%), der ikke havde ventilation, men har haft åbne vinduer, havde et gennemsnit på 917 ppm fordelt på 1. måling (901 ppm), 2. måling (879 ppm) og 3. måling (972 ppm).
- Klasserne med ventilation har alle også haft åbne vinduer. De klasser havde et gennemsnit på 890 ppm fordelt på 1. måling (945 ppm), 2. måling (910 ppm) og 3. måling (815 ppm).
- Skolerne og dermed eleverne er anonyme i undersøgelsen.