-
El
-
VVS
Regeringen vil give mulighed for helt at forbyde benzin- og dieselbiler i byzoner. Men det er for tidligt med så skrappe krav, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne, der bliver støttet af bilimportørerne.
Flere ladestandere og flere dedikerede parkeringspladser til elbiler peger i den rigtige retning i regeringens nye udspil "Tættere på - Grønne byer og en hovedstad i udvikling", som blev lanceret i den forgangne uge.
Til gengæld er det for vidtgående helt at forbyde benzin- og dieselbiler i visse byzoner, som udspillet også lægger op til.
- Det er grundlæggende fornuftigt at nedbringe antallet af benzin og dieselbiler, men initiativerne skal komme i den rigtige rækkefølge, og man skal ikke begynde med forbud, før der er skabt reelle alternativer – ellers vil det hæmme mobiliteten på danske arbejdsmarked, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Han nævner til eksempel vvs’eren, der kører fra Vestsjælland til København for at komme på arbejde. Her er hverken rækkevidde på en elvarebil eller selve ladeinfrastrukturen god nok i dag, hvilket betyder, at installatøren ikke har et reelt alternativ til varevognen på diesel eller benzin.
For tidligt ude
- Også i forbudszoner vil der være brug for en del tung trafik og reelt løses det i dag kun af forbrændingsbiler. Håndværkere skal jo fortsat kunne fragte materialer og værktøj og sig selv frem til udførelsesstedet – også i forbudszoner. Derfor virker denne del af forslaget at være fremtidsmusik - i hvert fald indtil vi ser elvarebiler med længere rækkevidde og en velforgrenet ladeinfrastruktur, siger Simon O. Rasmussen.
Læs også: Krav om grøn kørsel breder sig
Samme argumentation går igen hos bilimportørerne, hvor der også er rynkede pandebryn ved udsigten til et decideret forbud mod de benzin- og dieseldrevne køretøjer. Her ser man gerne en mere lempelig løsning, hvor de nyere biler stadig må køre i byerne.
- Særligt forslaget om nul-emissionszoner er meget vidtgående og kan næppe indføres uden en særlig lang indfasningsperiode, da udbuddet af el- og brintbiler med tilstrækkelig rækkevidde skal være større. Det afgørende er, at vi som minimum stiller krav til, at en bil skal have Euronorm 5 (biler fra 2013, red.) og gerne euronorm 6 (biler fra 2015, red.), siger Mads Rørvig, direktør for Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.
Flere p-pladser og ladestandere
Regeringens udspil ”Tættere på – grønne byer og en hovedstad i udvikling” blev offentliggjort onsdag den 26. maj med flere forskellige initiativer i støbeskeen. Helt overordnet handler det om hjælpe den grønne omstilling af bilparken på vej med en række initiativer. Ud over nul-emissionszoner er der tanker om at ændre planloven, så kommunerne kan øremærke flere p-pladser til el- og delebiler. Samtidig haster det med at få flere ladestandere op i bybilledet, og derfor skal kommunerne have bedre mulighed for at stille krav til det i lokalplanerne, foreslår regeringen.
Læs også: Gamle servicevogne: 2500 bøder på en måned
Endelig er der et forslag om at stille krav til dieseldrevne personbiler, der kører ind i byernes miljøzoner. I dag findes de i landets fire største byer, hvor der sidste år også blev stillet krav til de ældste varevogne. Siden 1. juli 2020 har det ikke været lovligt at køre ind i miljøzonerne med en varevogn fra før 2007, der ikke fået eftermonteret et partikelfilter. Aldersgrænsen vil blive skærpet de kommende år, men i det nye forslag er der ikke indlagt nogen skæringsdato i forhold til personbilerne alder. Her er det springende punkt, om der er partikelfilter eller ej, og så kan man i givet fald få op til 2000 kroner i tilskud til den øvelse, hvis man opfylder særlige betingelser.