-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
-
Industri
Der er fuld fokus på bæredygtighed og digital transformation i TEKNIQ nye strategi, som bliver lanceret i dag.
Hvem etablerer den nationale ladeinfrastruktur til elbiler? Hvem udskifter fossile opvarmningskilder med grønne alternativer? Hvem skaber intelligente, energieffektive bygninger? Og hvem leverer vigtige komponenter til vindindustrien? Det gør TEKNIQs medlemmer.
De er med andre ord drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
Det er visionen og ledetråden i TEKNIQ Arbejdsgivernes nye 2027-strategi, som skal sikre, at organisationen er bedst muligt rustet til at understøtte medlemmernes samfundsvigtige arbejde de kommende år.
Strategien, som er udarbejdet i samarbejde med Boston Consulting Group, peger på fire centrale fokusområder for organisationens fremtidige arbejde:
- Bæredygtighed
- Digitalisering
- Medarbejdermangel
- Robusthed
Derudover er der i strategien formuleret fem strategiske målsætninger, som skal sikre, at TEKNIQ Arbejdsgiverne internt er korrekt kalibreret:
- Vi vil se fremad for at styrke vores medlemmers rammevilkår
- Vi vil sætte en ny standard for medlemsservice
- Vi vil udvikle værdiskabende medlemsfællesskaber
- Vi vil være en indflydelsesrig organisation
- Vi vil være synlig på relevante områder
TEKNIQ Arbejdsgivernes administrerende direktør, Troels Blicher Danielsen, fastslår, at en absolut strømlinet organisation med det rette fokus bliver afgørende i de kommende år.
– TEKNIQ Arbejdsgiverne er erhvervsorganisationen for de virksomheder, der er spydspidsen i den bæredygtige og digitale omstilling af samfundet. Derfor skal vi naturligvis selv være digitale, bæredygtige og i stand til at fastholde talent i en uforudsigelig tid. Hvis vi ikke er det, kan vi ikke hjælpe vores medlemmer med omstillingen af samfundet, konstaterer han.
TEKNIQ skal være en organisation, der er digital, bæredygtig og i stand til at fastholde talent i en uforudsigelig tid, lyder det fra administrerende direktør Troels Blicher Danielsen.
Omfattende digital transformation
Derfor ser han, med 2027-strategien i hånden, frem til at fortsætte den omfattende transformation, som TEKNIQ Arbejdsgiverne har været igennem siden 2020.
På de tre år har organisationen udrullet nyt lønsystem, nyt CRM-system, nyt økonomisystem, ny barselsrefusionsapp, ny hjemmeside, nyt telefonisystem. Derudover er der etableret en dataplatform, som gør det muligt at registrere og analysere og udstille relationerne med medlemmerne, så medlemmer har en digital journal, som de kan slå op i selv, ligesom vi kender det fra sundhed.dk eller lign. Dermed har organisationen et klart billede af, hvad medlemmerne spørger om hvornår, og kan optimere medlemsservicen derefter.
Samtidig er TEKNIQs udgifter til porto reduceret med knap 80 procent, antallet af print er reduceret med 34 procent det seneste år, og alle interne servicefunktioner er reduceret kraftigt for at fokusere medarbejdernes tid på medlemsservice og rådgivning.
Grib teknologien nu
Næste skridt er et endnu skarpere fokus på bæredygtighed, som indebærer udarbejdelsen af en ESG-rapport med grønt regnskab, optimeret affaldssortering og en ambition om at reducere CO2-aftrykket yderligere. Samtidig vil kunstig intelligens blive taget i brug for at løfte den juridiske rådgivning og medlemskommunikationen til et nyt niveau. For eksempel bliver der lige nu udviklet en chatbot, der via kunstig intelligens kan give svar på en lang række af medlemmernes spørgsmål. Selv receptionen er blevet digitaliseret – og robotten Aino tager nu imod gæsterne.
Troels Blicher Danielsen har for nylig i pressen sammenlignet kunstig intelligens’ fremmarch med dengang Johan Gutenberg opfandt bogtrykkerkunsten. Og han mener, at evnen til at udnytte teknologien bliver et afgørende konkurrenceparameter de kommende år.
– Hvis branchen ikke benytter sig af kunstig intelligens i dagligdagen, så gør konkurrenterne det, og så bliver de udkonkurreret. Det gælder både for organisationen TEKNIQ og for medlemsvirksomhederne. Derfor skal vi allerede nu i gang med at udnytte kunstig intelligens til at løse en lang række backoffice-funktioner, som for virksomhedernes vedkommende for eksempel kunne være tilbudsskrivning og beregninger, siger han.
-
Om TEKNIQ Arbejdsgivernes nye strategi
2027-strategien er udarbejdet i første halvår af 2023 i et tæt samarbejde mellem TEKNIQ Arbejdsgivernes bestyrelse, direktion og Boston Consulting Group. Der har været afholdt en række interne workshops, og mange medlemmer er blevet interviewet og har givet deres besyv med til strategiarbejdet. Undervejs er der også blevet interviewet nøglepersoner i TEKNIQ Arbejdsgivernes omverden samt nationale og internationale eksperter. Strategien er således resultatet af en dybdegående analyse af, hvor TEKNIQ Arbejdsgiverne står i efteråret 2023, og hvor organisationen skal bevæge sig hen de kommende år.