-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Hos teknik-entreprenøren Henning Mortensen Silkeborg A/S er den største miljøbelastning udstødning fra over 100 firma- og varebiler. Med firmaets første ESG-rapport er der nu indført en ny bilpolitik: Ud med diesel og benzin og ind med el, når biler løbende skal skiftes. Det skal år for år nedbringe CO2-udslippet på 560 ton.
- Når det handler om bæredygtighed, så bliver det en win-win at tage fat på alle vores varebiler og firmabiler. Vi kan optimere vores forretning, fordi det bliver billigere at drive og køre en bilpark på el. Samtidig nedbringer vi for alvor vores CO2-belastning, fordi ESG-rapporten viser, at det er vores største kilde til udledning.
Det siger adm. direktør Johnny Sørensen fra Henning Mortensen Silkeborg A/S med godt 200 ansatte i Silkeborg samt på lokationer i Aarhus og Herning.
Det nye domicil fra 2022 er udstyret med en række energieffektive teknologiske løsninger - blandt andet solceller, varmepumper, og intelligent bygningsstyring. Taget er dækket af solceller, hvilket i år 2023 gjorde virksomheden i stand til at sende 41.087 kWh grøn strøm tilbage på markedet, som kompensation for den energi, der aftages fra el-nettet.
Servicebiler på el
Men i 2023 stod der ingen rene elbiler med det røde HM-logo på p-pladsen for at lade energi fra taget. Det er en ny bilpolitik ved at lave om på.
- Vi har nu fået de første firmabiler og de første tre servicebiler på el i år. Skiftet sker, hver gang leasingaftaler udløber, eller biler forældes, så der er fornuft i et skifte. Jeg vil tro, at vi skifter omkring 10 biler det kommende år, så CO2-udledningen vil falde fra år til år, siger Johnny Sørensen, der også selv kører elbil.
Slut med vogntog
Der er nu også isat GPS-tracker i de fleste af servicebilerne i et forsøg på at holde brændstofforbruget nede og planlægge bedre ruter. Her handler det også om at skubbe til dårlige miljøvaner hos medarbejderne. Det skal være slut med at køre et ”vogntog” med flere medarbejdere i hver sin firmabil ud til den samme opgave.
- Der er jo ofte plads til flere personer i vores biler. Det er der sund fornuft i at udnytte, siger Johnny Sørensen.
Mette Mortensen og Johnny Sørensen er netop blevet færdige med den første ESG-rapport i Silkeborg. De anbefaler Valified.
3 gode ESG-råd fra Silkeborg
-
- Dediker én medarbejder – og benyt Valified-kurset
- Undgå for høje ambitioner i første rapport
- Kom i gang – kravene vil komme fra dine kunder
Storkunder kræver ESG
ESG-rapporten fra Henning Mortensen Silkeborg A/S er dugfrisk. I foråret mærkede Johnny Sørensen for alvor interessen og presset fra kunder og interessenter for at se en ESG-rapport med tal på virksomhedens bæredygtighed.
En pensionskasse stillede krav om en ESG-rapport for at indgå en servicekontrakt med Henning Mortensen Silkeborg A/S. Det samme krav har en potentiel meget stor kunde stillet ved et stykke arbejde, som der netop er regnet pris på i Silkeborg.
- I foråret virkede det lidt uoverskueligt at komme i gang med en rapport om et emne, som vi ikke havde faglig viden om i huset. Men så mødte jeg en kollega fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der havde en hel anden oplevelse – og som anbefalede Valified-systemet. Og det har ikke været svært. Data havde vi i huset, og nu er rapporten klar, siger Johnny Sørensen.
Fra grøn til god
Udarbejdelsen af den første ESG-rapport blev lagt i hænderne på Mette Mortensen fra administrationen. Hun gik helt ”grøn” ind i arbejdet og valgte derfor et 3-dages kursus hos Valified, hvor man arbejder med rapporten i forløbet.
- Det er en stor fordel, at man starter med Valifieds skabeloner og derved nemt kommer i gang. Data har vi haft i huset. Og så fulgte vi rådet om ikke at slå den første rapport for stort op. Det er bedre at bygge mere på senere, siger Mette Mortensen.
Hvad står der så i rapporten?
Et vigtigt tal er en opgjort CO2 belastning i 2023 på 560 ton som primært stammer fra 130 biler – heraf 3 hybridbiler.
- Det tal er jo vores største belastning af miljøet – vores ”beskidte undertøj.” Det skal nok være mindre næste år. Men er det et stort tal? Det kan vi jo være lidt i tvivl om her med vores allerførste opgørelse af vores bæredygtighed, som er en slags baseline. Og hvordan kan vi overhovedet sammenligne år for år, lyder spørgsmålet fra Silkeborg-direktøren.
I 2023 var virksomheden nemlig oppe på omkring 300 ansatte og indlejede folk. Vognparken var på 130 biler. I år er der godt 200 ansatte og omkring 110 biler – og en omsætning der er lavere pga. faldende ordrer.
- Vi får noget af en opgave med at gøre de to år sammenlignelige. Det har vi mange års erfaringer med i det økonomiske regnskab. Men hvordan gør man det på ESG-områderne, det skal vi finde ud af, lyder det fra Johnny Sørensen.
ISO bliver næste miljøkrav
På Lillehøjen i Silkeborg oplever direktøren allerede nu de næste miljøkrav, man skal leve op til som leverandør: Miljøcertificering efter ISO 14.001. Det er endnu ikke et direkte krav, men der efterspørges planer og overvejelser om denne certificering fra store kunder.
- De børsnoterede og de store institutionelle investorer stiller kravene som de første, fordi de selv skal leve op til dem. Nu mærker vi kravene – og snart kommer vi til at stille krav til vores leverandører. Jeg tror, at ESG og ISO 14.001 snart kan blive almindelige krav, siger Johnny Sørensen.
Faktaboks Henning Mortensen Silkeborg A/S
-
Teknikhus med VVS, Sprinkling, el og ventilation.
Adm. direktør Johnny Sørensen
200 medarbejdere
Familieejet
Hovedsæde Silkeborg
Kom i gang med Valified
-
Vil du i gang på Valified med det samme?
Det er let at gå til og du har Support. Vælg din branche og start:
Elinstallation_sikring_alarm_låsesmed