-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Er det tiden værd at være på sociale medier? William Atak, der er ekspert inden for Online Reputation Marketing, oplister fordele og ulemper for små- og mellemstore virksomheder.
Næsten hele landet er i 2024 repræsenteret på mindst ét socialt medie som Instagram, Tiktok, facebook eller Linkedin, og derfor virker det oplagt, at man som virksomhed også bør have aktive profiler. Men svaret er ikke så lige til, hvis man spørger William Atak, der er ekspert inden for Online Reputation Marketing og administrerende direktør for marketingbureauet ATAK Digital. Han fremhæver, at det er svært at skille sig ud, når alle ens konkurrenter ligeledes har set lyset og er repræsenteret på de samme medieplatforme.
- Hvis man ikke allerede har skabt sig en betydelig tilstedeværelse på de forskellige sociale medier, så kan jeg være bange for, at det for mange små og mellemstore virksomheder kan være så godt som umuligt at trænge igennem "larmen" - og derfor ikke besværet værd. Der er uendeligt meget indhold på sociale medier, og det er derfor ikke nok bare at være til stede, siger William Atak.
Men selvom det er svært for en mindre aktør for alvor at gøre sig gældende, så er det ikke umuligt, det kræver dog en særlig indsats:
- Det kræver, at man gør noget helt særligt, som nærmest ikke er set før - og så har man en chance for at skabe larm, der trænger bredt igennem. Ellers kræver det et særligt engagement, der gør, at man får skabt interesse, som ens brugere på de sociale medier ønsker at interagere med, siger William Atak.
Der er andre faktorer, der ifølge William Atak medvirker til, at det ikke er en "no-brainer" med en aktiv indsats på sociale medier. Sociale medier er skabt for at tjene penge, og de har gennem årene begrænset den organiske rækkevidde mere og mere for at få virksomhederne til at bruge penge på annoncer. Så selvom man på sin virksomhedsside har 5.000 følgere, så skal man langt fra forvente, at det betyder, at man gratis kan kommunikere sine budskaber ud til alle disse følgere. For hvis man skal nå alle sine følgere, er man i mange tilfælde at bruge penge på annoncer.
En troværdig tilstedeværelse giver tryghed for kunden
Men der er også klare fordele ved sociale medier, som faktisk er utrolig lette at opnå. Ved blot at være til stede som virksomhed på sociale medier uden at spekulere i antal følgere og aktivitet, sikrer man troværdighed i mødet med brugeren. Potentielle kunder bruger nemlig også sociale medier til at undersøge, om en given virksomhed er troværdig. Hvis en virksomhed så ikke kan findes på de forskellige platforme, kan det potentielt skabe utryghed, vurderer eksperten.
- Og hvis man skal dykke ned i selve kunderejsen, er der også nogle, der ser en virksomhed som mere troværdig, hvis den har flere følgere end konkurrenten, så det er også værd at overveje. Men det er ikke let at få følgere - ud over familie og venner. Så man skal investere tiden og energien i sine sociale medier, hvis man for alvor vil opnå resultater, siger William Atak.