-
Industri
Hvordan tiltrækker man nye kunder? VS Automatic med 120 ansatte satser massivt på PR og kommunikation. Med syv ansatte indenfor marketing udsender Horsens-virksomheden en strøm af nyheder til pressen samt tips og videoer til kunder i nyhedsbreve, på Facebook, LinkedIn og Instagram.
Inspirationshistorie: Der er langt mellem virksomheder med 100 ansatte, som investerer så massivt i marketing- og kommunikation som elinstallatøren VS Automatic, der har hjemme i Horsens/Midtjylland-området. Virksomheden har haft modet, og ser nu resultatet af at have syv ansatte i marketing med hver deres fagområde.
Målet har været at øge kendskabet til VS Automatic – og dermed øge kundegruppen.
- Vi har på et år fået over 700 nye kunder ind i virksomheden. Vi startede satsningen på marketing for fem år siden, og vi tror på, at vi nu ser resultatet af den investering. Vi er blevet mere kendte både blandt private og erhvervskunder – og samtidig også i branchen ved at arbejde systematisk med eksempelvis pressemeddelelser og sociale medier.
Det siger direktør og medejer Torben Steffensen fra VS Automatic, der nu har ansatte som eksempelvis er uddannet journalist eller uddannet ekspert i søgeoptimering i den digitale verden. På et år har el-virksomheden med de nye ekspertiser kunnet udsende 33 pressemeddelelser og få 281 medieomtaler i dels lokale medier, men også eksempelvis Jyllands-Posten, TV2, DR, Berlingske og sågar Se & Hør.
Hjælper gør-det selv folket
Små videoer om at gøre det selv er meget populært stof. Elektrikerskolen kalder VS Automatic disse indslag, som kunderne også kan få tilsendt løbende. Men hvorfor opfordre kunder til selv at gribe skruetrækkeren i stedet for at bestille en elektriker?
- Økonomisk giver det hverken mening for os eller kunden, at vi kører ud og skifter en lampe eller stikkontakt, fordi det ikke tager ret lang tid. Men når kunden har fået god hjælp på vores hjemmeside eller i en video, så husker de vores firmanavn, når hovedtavlen skal skiftes, eller der skal opsættes en ladeboks, lyder strategien fra direktør Torben Steffensen.
Det er nu fem år siden, at VS Automatic investerede i en in-house marketing afdeling i stedet for at få et eksternt bureau til at klare opgaven. Afdelingen er nu vokset til syv medarbejdere med hver deres ansvarsområde. Samtidig er der et månedligt budget på cirka 20.000 kr. til almindelig annoncering på eksempelvis Google.
Stor satsning
- Denne satsning er usædvanlig i vores branche, men med vores vækst i kunder er jeg ikke i tvivl om, at det er pengene værd. Det skal også siges, at der både er tale om en marketingafdeling og en ”mange-ting-afdeling,” som også løser andre administrative opgaver. I marketing er de heller ikke blege for at tage med ud og hjælpe til, hvis der mangler hænder til at montere en varmepumpe. Det giver også forståelse for og indsigt i svendenes arbejde, siger Torben Steffensen.
Med en klar mediestrategi og syv ansatte i marketing har Torben Steffensen og VS Automatic lavet en enestående satsning og derved skabt betydelig kundevækst (Foto Kaare Viemose)
De faglærte elektrikere spiller ofte en hovedrolle, når der produceres video og andet materiale til elektrikerskolen eller cases fra en kunde Det giver genkendelse ude hos kunderne, men kan også bruges som inspirationsgrundlag for unge, der vil vide mere om elektrikernes arbejde.
- Vi har 35 lærlinge i virksomheden og er den største aftager fra erhvervsskolen Learnmark i Horsens. Vi vil meget gerne have flere unge kvinder til at vælge faget, og her kan vores video-nyheder med vores egne elektrikere også spille en positiv rolle, siger Kristian Juul, teamleder i marketing-afdelingen.
Tilbudssalg er gammeldags
Torben Steffensen opfordrer andre virksomheder til at tænke marketing på en helt ny måde.
- De fleste tænker marketing som et middel til at få solgt et eller andet produkt de næste par måneder. Den opfattelse har vi lagt bag os med den nye strategi. Vi ved godt, at en tilfreds kunde er en god ambassadør. Men vi kommer i dag meget længere ud end de naboer og familie, som den glade kunde taler med. Med vores brug af medierne når vi både ned i den anden ende af vejen – og ud i hele landet, siger direktøren fra Horsens.
-
Om VS Automatic
El-installatør med 120 ansatte
3 lokationer: Horsens, Østbirk, Hovedgård
Adm. direktør: Torben Steffensen
Indehavere: Niels Valeur og Torben Steffensen
Andelshaver i TS Gruppen