-
Industri
På seks år har tre erfarne fagfolk skabt en Gazelle på Sjælland inden for trapper, altaner og stål til nybygning og renovering. Stålkompagniet bor i et kontorhus i Slagelse uden værksted. De tre har skabt en effektiv forretning ved at stå for alt andet end produktion – og i stedet samarbejde med dygtige smedemestre i hele landet.
Arbejdstilsynets kontrollanter kom i sikkerhedssko på kontrol hos Stålkompagniet i Slagelse for et par år siden. Men der blev ikke mulighed for at kontrollere svejserøg, udsugning og tunge løft hos den lokale stålleverandør den dag. Det kom mere til at handle om hæve-sænkeborde og lys, for Stålkompagniet har hjemme i et kontorfællesskab i industrikvarteret.
-Vi har hverken smede, lager eller værksted. Stålkompagniet er en smedevirksomhed uden egenproduktion, som i stedet er specialister i alt det uden om produktionen. Vi har på den måde isoleret vores rolle til at være specialister i de opgaver, som mange smedemestre egentlig ikke altid syntes er lige så spændende både før og efter produktionen. De vil ofte hellere være dygtige til at producere.
Det fortæller Søren P. Jensen, der sammen med Jan Rasmussen og Henning Plambæk startede Stålkompagniet i 2016. De tre forlod en lokal virksomhed og startede selv, da de ikke rigtig kunne få opbakning til nye ideer.
Fra tre til 13
For seks år siden startede de tre fagfolk i et mindre kontorlokale i en bygning i Slagelses industrikvarter. I dag er der samlet 13 ansatte i Stålkompagniet, og kontoret er udvidet tre gange i bygningen på Industrivej 1. Stålkompagniet er netop kåret som Gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen. I seneste offentlige regnskab for 2020 lavede virksomheden et flot overskud på 5,2 mio kr efter skat.
-Men faktisk er vi ikke fokuseret på vækst som sådan. Vi siger hellere nej til en opgave, hvis vi skal for langt ned i pris, og vi derved kan se at sagen økonomisk ikke kan hænge sammen. Den største opgave, vi har sagt nej til, var i niveauet 30- 40 mio. kr. Det talte vi bagefter en del om. Det er jo aldrig rart at sige nej til så stor en opgave og skuffe kunden, men det kan være nødvendigt. Vi lærte hurtigt, at omsætning ikke er lig med godt resultat, siger Jan Rasmussen, der er økonomimanden i trekløveret, hvor Søren og Henning kommer med smedefaget og erfaringer som projektledere.
Ydmyge
Ejerne skulle lige tænke sig om og vende det på kontoret, da redaktionen foreslog en artikel om den imponerende vækst i Stålkompagniet. Der var lokale spor, der skræmte lidt. De tre ejere har oplevet lokale Gazelle-virksomheder, der året efter kørte af sporet i jagt på mere og mere vækst.
-Men en Gazelle er da et klart tegn til kunder, ansatte, banker og andre samarbejdspartnere på, at vi her i firmaet gør rigtige ting. Nu kommer vores Gazelle-kåring på brevpapir, web og andre steder. Tidligere har vi nok været lidt ydmyge. Vi vil helst bare være kendte for vores service, produkter og leverancer, siger Søren P. Jensen.
Faste kunder
Da Stålkompagniet startede 1. juli 2016, var der boom i byggeriet. De tre havde sagt op i det gamle firma og skulle på skift holde ferie lige efter åbningen af kontoret i højsommeren. Eneste markedsføring var profiler på Facebook og LinkedIn – og ikke mindste Henning Plambæk og Søren P. Jensens netværk i branchen på hele Sjælland. Søren havde planlagt den store charme- og salgstur rundt til potentielle kunder.
Den er aldrig blevet til noget. De første kunde-forespørgsler kom helt af sig selv i løbet af den første åbningsmåned midt i højsommeren, hvor der ellers skulle holdes ferie. Der blev hurtigt regnet tilbud – og så kom ordrerne i hus. Det er stort set det samme billede i dag. Ordrerne kommer fra en stor fast kundekreds.
Stil garantier
Hvad er så kernen i det koncept, der har skabt en så givtig forretning? De tre ejere peger på en række vigtige elementer:
Sammen stillede de tre ejere sikkerhed over for Jyske Bank og kunne dermed over for kunderne levere med AB92 eller AB18-garantier fra starten af virksomhedens levetid. Dermed var virksomheden sikret imod bygherrer, der ellers eksempelvis ville holde dele af betalingen tilbage – for en sikkerheds skyld.
-Garantierne har været afgørende for vores økonomi. Ellers risikerer man at komme i en nærmest gidselagtig situation i forhold til betaling fra kunderne som nystartet leverandør. Nu får vi betaling til tiden – og vi sætter selv en ære i at betale vores leverandører og samarbejdspartnere til tiden, siger Jan Rasmussen.
Stålkompagniet har isoleret og raffineret sin rolle i processen fra tilbud til og med montage – uden om produktionen. På kontoret i Slagelse regnes der tilbud, og byggestyres. Men der rådgives også med forslag til forbedringer til kunden, der kan give et bedre produkt eller en bedre pris.
-Vi gør en dyd ud af at levere den bedste service til vores kunder i processen – og det tror jeg også, at de oplever værdien i. Mange kunder har vi fast samarbejde med, siger Henning Plambæk.
Tager det kedelige
Stålkompagniet laver tegninger på ordrerne enten via egen tegner eller freelance. Efterfølgende lægges tegningerne ud til et netværk af CE-certificerede smedefirmaer, som Stålkompagniet arbejder fast sammen med. Er der pres på, så kan en ordre også splittes imellem flere leverandører. Det giver en fleksibel kapacitet.
-Vi har et godt samarbejde med smedevirksomhederne, formentlig fordi vi med smedens øjne gør alt ”det kedelige” arbejde. Vi klarer papirarbejde og administration, og smeden kan så servicere sine folk og fokusere på effektiv produktion. Og så betaler Stålkompagniet fakturaen til aftalt tid. Pengene kommer i kassen hos smeden uden bekymringer, siger Søren P. Jensen.
Egne montører
Den største del af opgaverne for Stålkompagniet ligger i hovedstadsområdet. Underleverandørerne i form af smedevirksomheder ligger i hele Danmark. Overfladebehandling og montage via egne montører står Stålkompagniet også for med fem montørbiler samt flere faste tilknyttede selvstændige montører.
Alle montører arbejder på timeløn – og den er ens for hele gruppen. Med timeløn frem for akkord sikrer Stålkompagniet, at der er tid til at levere den rette kvalitet, også når der er udfordringer.
-Vi startede tre mand for seks år siden. Nu er vi 13, men målet er ikke bare at vokse. Vi er ikke større, end at vi tre ejere taler sammen hver dag og kender til alle større opgaver. Det er vigtigt, at vi kender vores egen butik. Stålkompagniet skal vokse, hvis det giver fornuft og resultater. Ellers ikke, siger Jan Rasmussen og får klare nik til denne strategi fra sine kolleger Søren P. Jensen og Henning Plambæk.
Stålkompagniet Aps
Hjemsted: Slagelse
Etableret: 2016
Speciale: Trapper, altaner, bygningstål
Ejere: Jan Rasmussen (60)
Søren P. Jensen (54)
Henning Plambæk (52)
Ansatte: 13
Web: staalkompagniet.dk
Gazelle-kåring
Børsen udpegede i december 1.985 virksomheder til gazeller. En gazelle er en virksomhed, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst har fordoblet omsætningen over de fire år. Stålkompagniet er en af 89 medlemsvirksomheder af TEKNIK Arbejdsgiverne, som er Gazeller.