-
El
Sikkerhedsstyrelsen har ”ansat” en såkaldt chatbot, der sidder klar til at svare på spørgsmål om autorisationer døgnet rundt.
Vil du vide, hvordan du bliver fagligt ansvarlig, eller vil du vide noget om delautorisationer? Så er Sikkerhedsstyrelsens nye chatbot et godt bud på den helt rette hjælp til dig.
Chatbotten findes på sik.dk – og popper op på de sider, hvor der i forvejen er tekster om autorisationer. Du kan nemlig finde oplysninger om autorisation inden for el, gas, vvs og kloak flere steder på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside sik.dk. Men nu kan du også få en chatbot til at svare på dine spørgsmål, når de drejer sig om autorisationer.
– Det er uhyre vigtigt for os, at vores kunder hurtigt og let skal kunne få svar på deres spørgsmål. Kunderne skal ikke være afhængige af, hvornår vi har ledige medarbejdere på telefonen. Derfor har det givet god mening at udvikle en chatbot, som på sik.dk kan svare på alle tænkelige tider af døgnet og i weekenderne. Målet er at gøre det lettere for kunderne at finde frem til svarene, siger Mette Cramon, der er chef for Kunder og Kommunikation i Sikkerhedsstyrelsen, i en pressemeddelelse.
Med den ny chatbot har Sikkerhedsstyrelsen taget AI (kunstig intelligens) i brug på Sik.dk. Chatbotten bygger nemlig på et intelligent it-program, hvor dens software er kodet med NLU (natural language understanding). Det er en teknologi, der sikrer, at robotten lærer af den måde, som kunderne stiller spørgsmålene på og dermed bliver bedre til at give de rigtige svar.
Hvis du vil stille spørgsmål til chatbotten, finder du den på siderne om autorisation på sik.dk.