-
El
-
VVS
Øget synlighed og troværdighed er nogle af de gevinster, du som virksomhedsleder kan høste, hvis du får medarbejderne til at være dine ambassadører på sociale medier.
Det er meget enkelt. Mennesker stoler mere på deres medmennesker end på virksomheder. Derfor har det større værdi, når en af dine medarbejdere skiver om firmaets nye forretningsområde på sin egen Facebookside, end når du selv deler opslaget på virksomhedens Facebookside.
Dine ansatte er altså oplagte ambassadører for din virksomhed. Deler de virksomhedens indhold på deres private profiler, bliver virksomheden mere synlig i deres netværk, og deres opdatering kommer til at stå som en stærk anbefaling. Det siger noget om, at de er stolte af at arbejde i virksomheden – og vi vil alle gerne handle i virksomheder, der behandler deres medarbejdere godt, fortæller Nicolai Hæggelin, der er direktør i det digitale bureau Digital Works.
– Min største og tydeligste anbefaling omkring det at bruge medarbejdere som ambassadører for virksomheden handler om frivillighed. Som leder skal du lægge tvang langt væk, og medarbejderen skal gøre op med sig selv, om han eller hun har lyst til at dele historier og viden fra virksomheden. Hvis de gør det, har deres deling lige så stor værdi, som hvis de mødte en god ven og anbefalede dit firma. Derfor er det selvfølgelig en værdi, medarbejderen bruger sin arbejdstid på at bidrage med, siger han.
Opfordrer du dine medarbejdere til at dele indhold på platformene, skal du desuden være klar til det, der kommer ud af det: Øget trafik, synlighed og anmeldelser. Men måske også negativ feedback, som du er nødt til at forholde dig høfligt og konstruktivt til, forklarer Nicolai Hæggelin og tilføjer, at sletning af negative anmeldelser er en utrolig utroværdig ting at gøre.
Godt indhold og no-go’s
Fire ud af fem voksne danskere har en Facebook-profil, og 2,1 millioner danskere har en LinkedIn-profil. Det gør disse netværk til steder, der med fordel kan bruges til andet end at følge med i dine venners feriebilleder og til at finde nyt job.
– Det er vigtigt at forstå, hvilke mekanismer der dominerer i motorrummet på de sociale medier. Derfor skal du undervise medarbejderne i det – eller hyre en til det. Det næste er, at medarbejderne skal vide, hvad godt indhold for målgruppen er, for eksempel brugbar viden om energibesparelse, hyggelige billeder fra jubilæer, hvilket indikerer ’en rar arbejdsplads, hvor man gerne bliver længe’, eller måske medarbejdernes personlige beretninger fra hverdagen, der skaber nærvær og relation mellem afsender og modtager, siger Nicolai Hæggelin, der også anbefaler virksomheder at tilbyde deres medarbejdere et mobilfoto- og videokursus.
Det er i den forbindelse vigtigt, at medarbejderne er troværdige mod, at de er deres eget brand på deres private profiler. Skulle de finde på at skifte job, vil kommende arbejdsgivere lede efter informationer om dem på de sociale medier – og derfor skal de ikke dele ukritisk.
– Gør det i øvrigt tydeligt for alle, at målet er venlige budskaber og guidelines – ikke negativitet, politik og religion, der er svære størrelser på sociale medier. Selv private, lukkede profiler er basalt set offentlige opslagstavler, og poster man en sviner af chefen eller kommer med meget racistiske udtalelser om nogle kollegaer på sin egen profil, kan det få konsekvenser for ens ansættelse. Så pas på, du ikke støder nogen, og hav situationsfornemmelse. LinkedIn er ikke lige stedet at diskutere omskæring.
Husk at deklarere
Det samme gælder, hvis en vvs’er opfordres til at dele noget indhold fra det firma, han er ansat i. Det er basalt set reklame, og de venner i hans Facebook-feed, som måske ikke ved, at han arbejder der, skal gøres opmærksom på dette, fortæller Anders Sevel, advokat i Dansk Journalistforbund.
– Reglerne er de samme uanset fag: Deler medarbejderne indhold på sociale medier orkestreret af virksomheden, så skal relationen være klar for modtageren. Så deler dine medarbejdere noget indhold fra din virksomhed, skal de oplyse, at de arbejder der, lyder retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden, siger Anders Sevel.
Han forklarer også, at man som leder ikke kan pålægge sine medarbejdere at reklamere for virksomheden, hvis det ikke er en sædvanlig del af arbejdsopgaverne og ansættelsesforholdet.
– Vil dine medarbejdere ikke bruge deres private profiler til at dele virksomhedens indhold, må I finde en anden løsning. Det hører til medarbejderens privat- og fritidsliv, og det kan du ikke blande dig i, siger han og tilføjer:
– Nogle gange kan du dog skride ind overfor dine medarbejderes ageren, selvom det foregår på deres private profiler. Det kan være, hvis medarbejderen skriver noget, som er strafbart, for eksempel injurier, racisme eller andet, navnlig hvis det kan kobles til dennes arbejde. Det samme gælder, hvis der deles noget negativt om virksomheden eller tavshedsbelagt viden fra virksomheden. Medarbejdere har en loyalitetspligt overfor virksomheden og en generel pligt til at opføre sig anstændigt.
Derudover kommer basal jura om ophavsret og persondataret. Du må for eksempel ikke bare finde et sjovt billede på nettet og dele det. Det kræver tilladelse fra fotografen og desuden et ’ok’ fra de mennesker, som er med på billeder, der bliver delt.