-
Industri
Fire erfarne medarbejdere hos TEKNIQ Arbejdsgiverne sidder hver dag klar ved telefonerne. De er sat på at rådgive medlemsvirksomhederne inden for industri efter at virus-truslen ramte erhvervslivet
Normalt kan en enkelt jurist eller juridisk medarbejder med telefonvagt klare den daglige opgave med at rådgive og vejlede medlemsvirksomhederne indenfor industri- og vvs- overenskomsten om personaleforhold.
Men da corona-virus i marts lammede det danske samfund måtte der fire ansatte til telefonerne på Fyn for at klare hundredvis af opkald, der alle drejer sig om konsekvenser af coronasmitte. Og de sidder fortsat klar ved telefonen.
Mængden af telefonopkald er tre til firedoblet efter at regeringen tog de første alvorlige skridt for at stoppe smittekæderne i Danmark.
Ren rådgivning
Overenskomstchef Bjørn Baltzer Carlsen oplever, at langt de fleste opkald ude fra virksomhederne handler om medarbejderne – og mulighederne midt i en hidtil uset krise.
- Spørgsmålene går helt klart mest på, hvordan man skal forholde sig til de ansatte i sådan en krisesituation for virksomheden. Hjemsendelse, afspadsering eller måske afskedigelse? Der er mange bekymrede opkald.
Men overenskomstchefen lægger vægt på, at TEKNIQ Arbejdsgivernes rådgivere i sådan en krisesituation lever op til deres navn og alene rådgiver og vejleder. Beslutningerne ligger i virksomheden.
- Medlemmerne kender selv allerbedst deres virksomhed, deres kunder og markeder. Vi kan hjælpe med alt det faktuelle og mulighederne i de tiltag, der er kommet fra Folketinget. Men vi peger ikke på en bestemt løsning. Nogle virksomheder har kørt videre på fuld tryk, andre oplever faldende ordrer – og endelig er der meget hårdt ramte virksomheder med alle ordrer aflyst igennem på telefonen, siger Bjørn Baltzer Carlsen.
Nervøse medarbejdere
På nogle af de mest travle dage nåede enkelte medarbejdere op imod 70 corona-opkald på telefonen.
En stor gruppe af opkald har drejet sig decideret om smittefare. Her har de juridiske rådgivere holdt sig på deres egen bane og henvist til det officielle website coronasmitte.dk.
- Men vi har haft en række henvendelser, hvor medarbejdere selv har vurderet, at de skulle blive hjemme – eksempelvis fordi en ægtefælle hostede eller havde fået feber. Men den beslutning kan en medarbejder ikke selv tage. Det kan ledelsen i virksomheden eller en læge. Bliver man bare væk med den begrundelse, så kan det rent faktisk udløse en bortvisning, siger Bjørn Baltzer Carlsen.
Samtidig opfordrer overenskomstchefen til, at man ikke bliver for firkantet over for reelt nervøse medarbejdere. Der er løsnet på kravene til sygedagpenge i denne krise, således at der kan gives sygedagpenge for en corona-relateret sygemelding uden helt så stramme krav til dokumentation.
- Jeg håber, at man kan finde pragmatiske løsninger ved at lytte til de bekymrede medarbejdere og diskutere en løsning. Selvfølgelig skal medarbejdere ikke bare selv kunne ”tage ferie.” Vær god til at fortælle om virksomhedens indsats for at stoppe smitten på arbejdspladsen. Så kan vi forhåbentlig undgå at belaste de praktiserede læger med lægeerklæringer i en tid, hvor de har meget vigtigere ting at fokusere på, siger Bjørn Baltzer Carlsen.
Rådgivning fra hjemmekontor
Selv har arbejdsmarkedsafdelingen, der normalt har hjemme på Magnoliavej i Odense, også gjort en indsats for at undgå at komme i smittefare. Typisk har en enkelt medarbejder besvaret opkald fra et kontor i Odense, imens de tre andre har modtaget opkald på vagter, der er foregået via hjemmearbejdspladser og de sikre fjernskriveborde, der har givet adgang til al relevant materiale til rådgivningsarbejdet.
Alle sager i de danske retter er blevet udskudt. Det samme er mæglingsmøder i faglige sager, så advokaterne i Arbejdsmarkedsafdelingen har fået tid til at deltage i rådgivning hver dag.
Dybe hjertesuk
Helt gennemgående har de fire travle travle rådgivere også hørt dybe hjertesuk fra medlemmerne. Med udsigt til alvorlige økonomiske udfordringer og konsekvenser har der været tydelige frustrationer at mærke i telefonen.
- På trods af de mange tiltag fra Folketinget, så er der en udbredt oplevelse hos vores medlemmer af, at de små virksomheder var de sidste, man begyndte at interessere sig for. Først var der de offentlige ansatte, så lønmodtagerne og efter de store virksomheder kom så først tiltag for de små erhvervsdrivende, der risikerer hele virksomheden i denne tid. Det har vi fået reaktioner på i vore mange samtaler på telefonen, siger Bjørn Baltzer Carlsen.
Han henviser virksomhederne til også at opsøge fakta og information på www.tekniq.dk om de mange tiltag og løsninger, der omhandler virksomhederne i corona-krisen. Her er der også links til de ministerier og styrelser, der kommer til at administrere de ordninger, der skal holde hånden under danske virksomheder til Danmark er på fode igen.
Teamet i telefonen
De fire rådgivere, som medlemmerne møder i telefonen i Arbejdsmarkedsafdelingen:
Bjørn Baltzer Carlsen, Overenskomstchef
Frederik Sauerberg, advokat
Anette Jensen, juridisk konsulent
Henriette Ringkvist, sekretær