-
Industri
54,4 år. Det er gennemsnitsalderen for smede i Storstrøms-området. Virksomheder og skoler på Sjælland gør nu en fælles image-indsats på sociale medier og i folkeskolerne for at få fat i flere unge til smedeuddannelserne.
Denne udmelding fra en lokal metalvirksomhed fik EUC Sjælland op på dupperne og iværksætte en kampagne på Facebook og Instagram, der skal ændre de unges syn på jobbet som smed. EUC Sjælland spurgte 600 unge om deres syn på jobbet som smed.
-De fleste mente, at en smed enten lavede smykker eller skoede heste i røg og damp. Vi skal derfor have ændret synet på jobbet som smed og have fortalt, hvad jobbet er i dag, siger praktikpladskonsulent Lene Schmidt fra EUC Sjælland.
Røg og støj
Den forældede opfattelse af smedefaget genkender formanden for Dansk Metal Storstrøm.
-Billedet på de unges indre nethinde er en smed omgivet af røg, støj og møg. Det er noget med flammer og gammeldags hestesko. Men det er et billede, der er et levn fra 60-70'ernes industribølge, hvor en fabrik skulle ose, larme og lugte. Sådan er det slet ikke mere. I dag kan en smed sidde i en ren kittel og kigge på en PC. En smed er faktisk mest af alt i dag en kombinationsmedarbejder, der er god til at formgive med hænder, er kreativ, innovativ, god til at drifte og har teknologisk sans, siger Jørgen Stensgaard Madsen på websitet smednu.dk.
Godt initiativ
Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder chefkonsulent Johnny Kristensen sig over, at EUC Sjælland har kastet sig over fordomme og uvidenhed blandt de unge for at skaffe flere lærlinge.
-Det er afgørende, at de unge vælger uddannelse på reel viden og kendskab til uddannelserne. Vi har brug for nye unge smede. Vores virksomheder efterspørger ny arbejdskraft, og der er mange spændende job at få med moderne teknik og teknologi efter endt uddannelse, siger Johnny Kristensen.
Virksomheder støtter
15 medlemsvirksomheder fra TEKNIQ Arbejdsgiverne er en del af netværket omkring kampagnen smednu.dk på Sjælland. Samarbejdet med virksomhederne er tættere nu end tidligere – OG EUC inviterer alle til at gå med i samarbejdet.
-Virksomheder og erhvervsskole er kommet så meget tættere med dette projekt. To gange om året har vi dem inde på skolen og taler om nye love, regler, udfordringer osv. I løbet af året ringer de direkte til mig, og det er sjældent, at vi ikke får de sidste fra skolepraktik ud i en egentlig virksomhed, siger Lene Schmidt, praktikpladskonsulent.
En række af virksomhederne har stillet deres lærlinge til rådighed for besøg i skoleklasser, så der kan komme rådgivning fra ung til ung. Derudover der lavet en række videoer med lærlingene, som man kan se på Facebook, Instagram og på websitet www.smednu.dk