-
Industri
De krøllede kunstnerhjerner er velkomne hos POM Industries i Middelfart. Firmaet har lavet en række projekter og værker for danske kunstnere. Smed og medejer Steen Alsen stortrives med udfordringerne. Og kunstnerne roser den fynske virksomhed for at levere kunstnerisk følsomhed i smedearbejdet.
Det er begyndt at rygtes blandt nogle kunstnere: Hos Pom Industries kan de noget, når det gælder om at omsætte en kunstnerisk tanke, ide og plan til noget, der i sidste endte også kan produceres med metal som en væsentlig del af værket.
- Det er nok lidt mund til mund. Den ene kunstner hører fra den anden, at vi er til at samarbejde med – og at vi kan finde på løsninger. Så kommer de til os med opgaven eller inviterer os med til at byde på udbudte kunstprojekter, siger Steen Alsen.
De krøllede hjerner
Han er smed og medejer af virksomheden i Middelfart, som er en ordreproducerende virksomhed fra 1990, der med 40 ansatte fremstiller alt inden for stålbranchen. ”Vi ser muligheder frem for begrænsninger” – sådan lyder virksomhedens slogan.
Den tilgang til opgaverne er der ofte brug for, når kunstnerens ideer skal føres ud i livet.
- Det er vanvittig spændende at opleve, hvad de har fundet på. De tænker bare så anderledes, end jeg gør som smed. Deres hjerner er helt krøllede og uden begrænsninger. Så forsøger vi at føre det ud i livet i et samarbejde, siger Steen Alsen.
Kunstner Kirstine Roepstorff er flyttet til Trekantsområdet efter mange år som kunstner i Berlin. I den tyske hovedstad er der en række metalvirksomheder, der har specialiseret sig i samarbejde med kunstnerne. Hjemme i Danmark prøvede Roepstorff sig frem blandt metalvirksomheder, indtil samarbejdet for alvor lykkedes med POM.
Følsomt smedearbejde
- Når jeg som kunstner mødes med en smed, så kommer jeg med en idé og forestilling om et kunstværk – uden egentlig at vide, hvordan vi når derhen. Det kræver kaffe en og del snak. Skal det lykkes, så skal smeden synes, at det er sjovt at lede efter løsninger. Hvis vi kan finde en fælles stolthed ved at få værket lavet, så fungerer samarbejdet. Vi laver jo unika – prototyper, siger Kirstine Roepstorff.
Når smedearbejdet så skal laves, kommer den afgørende test: Har smeden den kunstneriske følsomhed?
- Detaljerne og den sidste finish er helt afgørende for, om det bliver et kunstværk efter mine intentioner. Der skal følsomhed til i smedearbejdet. Det har jeg fundet hos POM, siger Kirstine Roepstorff.
Universet fanget i en kunstnerisk fortolkning i et samarbejde imellem kunstner og smed - her ved en norsk skole.
Små dækningsbidrag
Steen Alsen ejer POM Industries sammen med sin bror Kim Hansen. Der er sjældent store dækningsbidrag i kunst-projekter, men til gengæld kan der være andre sidegevinster. Oftest præsenterer POM Industries værkerne sammen med kunstnerne på sociale medier og får derved markedsført virksomheden.
- Når en kunde ser, at vi kan lave et komplekst kunstværk, så tænker de vel også, at vi kan levere en speciallavet trappe i høj kvalitet, siger Steen Alsen.
Men det kræver ved mange opgaver betydelig tålmodighed at være med på kunstneriske projekter. Kunstnerne bliver indbudt til at komme med bud på et projekt i en konkurrence. Her skal de også præstere et budget for projektet. Derfor regner POM Industries tilbud, som det kan gå over et år, før de eventuelt får en ordre ud af.
- Og vores kalkulationer er oftest det bedste gæt. De kreative kunstneres ideer tager tid. Hvor lang tid er svært at vurdere, men spændende er det, siger Sten Alsen.
-
Mød kunstneren
Her kan du se flere af Kirstine Roepstorffs kunstværker eller læse mere om POM Industries.