-
Industri
Metalpriserne har gjort skrot mere attraktivt end nogensinde. Selv sort jernskrot er nu så attraktivt, at velorganiserede tyvene er parate til at komme med lastbil med spil og dermed stjæle både en 20 fods skrotcontainer og hele indholdet af skrot. Det oplevede man på Svend Frederiksen Maskinfabrik her i foråret.
-Jeg undrede mig, da skrotcontaineren pludselig ikke stod på gårdspladsen en mandag eftermiddag. Vi havde ikke bestilt afhentning, og det blev efterhånden klart, at den måtte være stjålet. Jeg fortalte vores aftager HJ Hansen om indholdet. Det var ret markant og ville kunne genkendes, hvis nogen skulle forsøge at sælge det til dem, siger Fleming Frederiksen.
Men skrottet fra maskinfabrikken til en værdi af 15-20.000 kr. er aldrig blevet fundet. Det er til gengæld containeren. En medarbejder passerede et område med grusgrave på Midtfyn nogle dage senere, og her genkendte han en efterladt og tom container. Et tjek af ID-nummer viste, at det var den stjålne container, som kunne afhentes.
-Vi havde et par uger tidligere haft besøg af nogle sigøjner-lignende og meget plattenslager-agtige tyskere i en stor varevogn, som vil opkøbe metal og slyngede om sig med store tal. Dem handler vi aldrig med, men måske har de bare været her for at se sig omkring. Det er svært at vide, siger Fleming Frederiksen, der selv har måttet dække tabet pga selvrisiko på forsikringen.
Selvrisiko
Forsikringsselskaberne ser også konsekvenserne af de høje skrotpriser.
-Vi oplever for tiden sager, hvor tyve går efter det attraktive metalskrot ude hos virksomhederne. Der kan jo være for mange tusinde kroner metal i en container med de nuværende priser. Under ordningen med TEKNIQ Arbejdsgiverne dækkes tyveri af lukkede containere som står under åben himmel – dog typisk med en højere selvrisiko, siger Hans Jørgen Rasmussen, Key Account Manager hos WTW tidligere kendt under navnet Willis.
Men hvor og hvordan bliver skrot til mønt? I Danmark eller udlandet?
HJ Hansen Recycling Group er en af landet to store opkøbere på skrot med afdelinger i hele landet. Direktør Mogens Bach Christensen fortæller, at hele branchen arbejder sammen, når der sker større tyverier.
-Der går en meddelelse rundt til hele branchen med billeder, beskrivelser og kendetegn, hvis der sker et større tyveri et sted i Danmark. Vi arbejder sammen for at stoppe disse tyverier. Vi afviser alle leverandører hvor vi vurderer, at der er usikkerhed om skrottets oprindelse, siger HJ Hansen-direktøren.
Skrot-sælgere registreres
Samtidig skal man som virksomhed være momsregistreret med CVR-nummer for at sælge skrot til HJ Hansen Recycling Group. Privatpersoner skal identificere sig med kørekort og adresse, hvis de handler med koncernens datterselskaber. Derved er alle salg registreret med mængde, metalart og kroner på det enkelte køb.
-Skrot hører til ude på virksomhederne – ikke bag i en privat persons bil. Med de høje priser for tiden er der nok mere interesse for skrot. Vi får også af og til selv stjålet hele containere fra vores pladser med indhold, siger Mogens Bach Christensen.
På Svend Fredriksen Maskinfabrik er der nu overvejelser om at lave en præventivt overvågning på pladsen med containere, hvor tyvene læssede lastbilen. Men en større sikring af pladsen er der ikke planer om på nuværende tidspunkt.