-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Hvad får man ud af at poste, dele og like på sociale medier? Hos Frederiksen VVS i Aarhus nyder de hver dag godt af den indsats, som deres SoMe-manager yder. Men det kræver et særligt engagement, hvis man skal bryde igennem larmen, lyder det fra ekspert.
En bil, der skubbes fri af en snedrive, en tak til tålmodige kunder og en hyldest til kongehuset. Opslagene er meget forskelligartede på Frederiksen VVS' sociale medier. Hvad enten man foretrækker Facebook, Instagram eller er frisk nok til at være på TikTok, kan man få et indblik i hverdagen hos den østjyske virksomhed, der igennem flere år aktivt har prioriteret deres tilstedeværelse på sociale medier. Og for tre måneder siden tog direktør Anja Koed Frederiksen indsatsen et skridt videre ved at indsætte en Social Media Manager i en halvtidsstilling.
- Vi har valgt at afsætte tid, energi og lønkroner til det. For vi vidste, at det ville have værdi i fremtiden, og jeg kan kun konkludere, at vi fik ret. Vi har kundeforespørgsler som følge af SoMe-opslag, vi har lærlinge, der refererer til vores opslag, når de søger her – og så har vi nok så vigtigt nemmere ved at rekruttere, end hvad vi hører andre har, noget jeg tilskriver vores synlighed, siger Anja Koed Frederiksen, direktør i Frederiksen VVS.
I en branche, der skriger efter kvalificeret arbejdskraft, har det været en væsentlig fordel for Frederiksen VVS med en indsats på sociale medier, der har hjulpet i rekrutteringen – særligt blandt de unge. Det er dog ingen garanti, at man som Frederiksen VVS oplever så markante fordele. Ifølge William Atak, der er førende ekspert inden for Online Reputation Marketing og administrerende direktør for marketingbureauet ATAK Digital.
- Det kan være svært for mange små og mellemstore virksomheder at bryde igennem "larmen" og for alvor gøre sig gældende på sociale medier. Det er bestemt ikke let at få skabt den nødvendige interesse, der gør, at brugerne ønsker at interagere med virksomhedens side. Man er med andre ord nødt til at gøre noget helt særligt eller udvise en særlig grad af engagement, hvis man for alvor skal blive set og hørt, siger William Atak, direktør i marketingbureauet ATAK Digital.
Man behøver dog ikke altid at opfinde den dybe tallerken for at få noget ud af tilstedeværelsen på sociale medier. William Atak gennemgår her fordele og ulemper for små og mellemstore virksomheder, der allerede har eller overvejer at kaste sig over de mange digitale kanaler.
Indblik i et familiært firma
Selvom det ikke er let, så er der fordele at hente, hvis man som Frederiksen VVS formår at opbygge og vedligeholde sin SoMe tilstedeværelse. For Anja Koed Frederiksen, der selv stod for opslagene på de sociale medier, inden social media manager Mette Thorhauge Østergaard blev ansat, kan de hyppige opslag meget mere end at sikre flere kunder i butikken:
- Det har altid været vigtigt for mig at vise, at vi er en anden type virksomhed, og når medarbejdere kommer ind her, så har de lyst til at blive. Vi ser os selv som en stor familie, og det har vores opslag på vores sociale medier været med til at formidle. Og den form for employer branding er guld værd, ikke kun på bundlinjen, men også for kulturen og arbejdsmiljøet, siger Anja Koed Frederiksen, direktør i Frederiksen VVS.
Social Media Manager i Frederiksen VVS Mette Thorhauge Østergaard (stående) og Anja Koed Frederiksen, direktør i Frederiksen VVS (siddende).