-
Industri
-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
En træls januar-opgave slutter nu for virksomhedernes lønansvarlige. For sidste år i denne omgang er det blevet tid til justering af beskatningsgrundlagene for alle landets mange firmabiler. Læs BDO-ekspertens råd.
Tilbage i 2020 blev der indgået en større politisk aftale, hvis sigte var at skaffe 1 mio. grønne biler på landevejene inden udgangen af 2030. Det skulle blandt andet ske ved en omlægning af bilafgifterne og ved en ændret firmabilbeskatning, der skulle indfases over årene 2021 til 2025.
Det sidste har betydet, at beskatningsgrundlaget for landets nok over 90.000 firmabiler har skullet ændres hvert år i januar – for sidste gang nu i januar 2025 – fordi den skattepligtige del af bilernes nyvognsværdi op til 300.000 kr. successivt er blevet nedsat, mens den skattepligtige del for den overskydende del successivt er blevet øget. Hertil kommer, at den årlige ejerafgift har skullet indregnes i beskatningsgrundlaget med en stadig højere procent.
Det administrative merarbejde med justeringen af beskatningsgrundlagene berører angiveligt ca. 29.000 virksomheder og offentlige arbejdsgivere. Så mange fik nemlig i 2023 brev fra Skattestyrelsen med en opfordring til at have fokus på opgørelsen af beskatningsgrundlaget for firmabiler.
I skemaform kan ændringerne fra 2024 til 2025 vises således:
Med hensyn til ejerafgift skal man være opmærksom på, at disse afgifter frem til og med 2026 hvert år forhøjes med en nærmere bestemt procentsats. Det er altså ikke muligt at anvende den i 2024 betalte ejerafgift ved opgørelsen af den skattepligtige værdi af firmabilen i 2025.
Stiger 0,5 pct.
For en bil med en nyvognsværdi på 450.000 kr., hvor ejerafgiften på årsbasis stiger fra fx omkring 3.700 kr. i 2024 til knap 4.000 kr. i 2025, vil ændringerne samlet set medføre en stigning i den skattepligtige værdi på ca. 5.000 kr. for hele 2025. Det vil for en topskattebetaler betyde en merskat i 2025 på ca. 2.800 kr.
For dem, der kører i meget dyre biler, bliver merskatten i 2025 selvsagt noget større, fordi den skattepligtige værdi af den del af bilens nyvognsværdi, der overstiger 300.000 kr., stiger med 0,5 procentpoint. Omvendt kan der være mange andre, for hvem tilretningen kun ændrer skatten med nogle få hundrede kroner.
Elbiler og hybridbiler
For dem, der kører i elbiler eller hybridbiler, opgøres beskatningsgrundlaget efter samme regler som for benzin- og dieselbiler.
Værdien af en arbejdsgiverbetalt ladestander derhjemme indgår ikke i beskatningsgrundlaget. Hvis arbejdsgiveren på et tidspunkt uden beregning overdrager ladestanderen til medarbejderen, skal denne ikke beskattes af noget i den anledning, hvis den pågældende er blevet beskattet af værdi af fri el- eller plug-in hybridbil for en periode på mindst seks måneder.
Kildeskat og indberetning
Værdien af fri bil skal medregnes på lønsedlen for hver lønperiode, som bilen har været til rådighed for privat kørsel. Der gælder derfor samme frister for indberetning og afregning af kildeskat som for pengeløn. Opstår der behov for korrektion af en foretagen indberetning, skal denne foretages for den lønperiode, som korrektionen vedrører.