-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Hvilken løsning er den rigtige, når servicevognen skal leases? Skal man vælge operationel eller finansiel leasing? Jan Berg fra Flexlease giver her sit bud.
Operationel – eller finansiel leasing? Det kan godt være svært at finde ud af hvilken løsning, der er den helt rigtige, når virksomheden skal lease varebiler. Og inden for de tekniske erhverv, kan der godt være særlige faktorer, der spiller ind ifølge Jan Berg, direktør i Flexlease, der formidler leasing til små og mellemstore virksomheder.
- Vi ved, at håndværkere helt naturligt bruger deres biler lidt hårdere. Der vil være perioder, hvor man, om man er smed, vvs’er, tømrer, murer, elektriker etc., kommer til at køre flere kilometer og måske med ekstra vægt, og det slider på bilerne, siger Jan Berg, direktør i Flexlease.
Det sikre eller fleksible valg?
De to primære muligheder, når det kommer til leasing, er operationel- eller finansiel leasing.
Operationel leasing er en lejeløsning, hvor man betaler for retten til varebilen i en fastlagt periode, og der vil samtidigt være et loft på kilometerantal. Hvis det loft overholdes, og bilen afleveres tilbage i god stand, vil virksomheden ved den indgåede aftale kende udgiften i hele leasingperioden. Det er en ligetil løsning, der dog kan blive dyr, hvis man, f.eks. som under corona, ender med at bruge bilen markant mindre, og derved ikke får brugt de kilometer, som man allerede har betalt for.
Hvor operationel leasing kan siges at være en sikker eller mere ligetil løsning, så giver finansiel leasing på den anden side en stor grad af frihed. Her finansierer virksomheden selve bilens værdi på forhånd, men man har derimod friheden til f.eks. at køre flere kilometer:
- Som udgangspunkt vil jeg til enhver tid anbefale virksomheder at bruge finansiel leasing, da det medfører en højere grad af frihed. Men det kræver så til gengæld, at man sætter sig godt ind i sin leasingaftale, da der er flere faktorer, som spiller ind, end der er ved operationel leasing, siger Jan Berg, direktør i Flexlease.
Det er en løsning, der gør, at man er nødt til at kigge ind i krystalkuglen for at forudse bilens restværdi ved endt leasing. Det gør, at man ikke må lade sig snyde af en lavere ydelse, da det bare kan betyde en forskydning af udgiften:
- Man må ikke falde for dem, der kun snakker om ydelse. For i sidste ende, kan man sige, at det koster det, som det koster at køre bil, så man må ikke lade sig forblænde af en lav månedlig ydelse, for så kommer ”regningen” nok i den anden ende, siger Jan Berg, direktør i Flexlease.
Jan Berg, direktør i Flexlease, der formidler leasing til små og mellemstore virksomheder.