-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Dieselpriserne er nu så høje, at det kan mærkes i budgetterne hos installatørerne. Det gælder blandt andre Vejrhøj Energi & VVS, der har oplevet en fordobling i dieseludgifterne til bilflåden i år.
Dieselpriserne ligger nu højere end benzinpriserne, hvilket skaber bekymring hos Vejrhøj Energi & VVS. Installatør og indehaver Jens Erik Christiansen har løbende fulgt udviklingen og må konstatere, at det langtfra er tid til at ånde lettet op endnu.
- For os betyder det utrolig meget, at priserne er så høje. Det er mere end en fordobling i udgiften til brændstof, i forhold til før dieselpriserne stak af i starten af året, siger han.
Virksomheden holder til i Hørve på Vestsjælland men har opgaver overalt på Sjælland. Det betyder, som så mange andre installatører, et hav af kørte kilometer hver dag. Virksomhedens fem dieseldrevne servicevogne kostede før prisstigningen i starten af året 12.000 – 15.000 kroner om måneden at holde kørende med dieselolie. Nu er prissedlen vokset til 27.000 – 30.000 kroner om måneden. Det er vel at mærke for nogenlunde samme antal kørte kilometer, forklarer han.
- Vi har aldrig taget kørepenge, men på grund af den her udvikling har vi været nødt til at hæve timepriserne for at få det til at hænge sammen. Vi har ikke andre muligheder end at sende udgiften videre til slutkunden. Det er meget ærgerligt, siger Jens Erik Christiansen.
Kan fortsætte opad
Hvis han og andre installatører tror, at det umuligt kan blive dyrere, så tager de fejl. De høje dieselpriser hænger nemlig uløseligt sammen med de rekordhøje gaspriser på det europæiske marked i øjeblikket, forklarer råvareanalytiker i Saxo Bank til tv2.dk.
- Der er en frygt for, at naturgas bliver en mangelvare, og derfor afsøger virksomheder andre muligheder. I Tyskland bruger man meget russisk naturgas, og hvis de skal skifte til fyringsolie, vil det lægge et enormt pres på dieslen, udtaler Peter Rasmussen, råvareanalytiker hos Saxo Bank og fortsætter:
- Så vi kan komme til at se nogle dieselpriser, der stikker fuldstændig af, hvis det sker. For mig at se er den nuværende situation egentlig bare de indledende knæbøjninger, siger Peter Rasmussen til tv2.dk.
Samme tendenser ser Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
- Der er helt generelt stor usikkerhed om forsyningerne på grund af Rusland. Dieselpriserne kan derfor komme yderligere under pres til vinter, og hvor lang tid det så fortsætter, afhænger af hvor lang tid krigen kommer til at vare, siger Maria Schougaard Berntsen.
Hun opfordrer derfor installatørerne til at være særligt opmærksom på deres kørsel, så de ikke kører for mange unødvendige ture.
- Man kan prøve at forbedre sin ruteplanlægning og sin logistik, så man ikke skal køre flere ture end nødvendigt for at hente materialer for eksempel. Derudover kan man også se på, om der er biler i ens flåde, der er klar til udskiftning, og man derfor kunne overveje en elbil, siger cheføkonomen.
I forhold til elbilerne forudsætter det samtidig, at politikerne får taget fat om planlægningen og udrulningen af flere ladestandere, så nettet bliver så fintmasket som muligt, påpeger hun.
Elbil eller ej
Hos Vejrhøj Energi & VVS gør man også alt for at minimere kørselsudgifterne. Det betyder blandt andet, at de kører flere i samme bil, så vidt det er muligt.
- Tidligere kørte jeg bare selv ind til København, hvis vi skulle mødes derinde på en opgave, men det gør jeg ikke mere. Så bliver jeg derinde en hel dag i stedet for, siger Jens Erik Christiansen.
Derudover overvejer han at anskaffe en bil, der er mindre men til gengæld kører længere på literen. Det vil så bare betyde, at medarbejderen ikke kan have så meget værktøj med i den bil. Elbiler er også på radaren, men indtil videre kører de ganske enkelt ikke langt nok på en opladning til virksomhedens behov, mener han.
- Vi har prøvekørt elbiler tidligere, men det er en udfordring, når vi har servicebiler, der ligger og kører 250-260 kilometer om dagen. Især om vinteren ville det betyde, at vi skulle holde og lade midt på dagen, hvor vi ikke altid kan være sikre på at have en ladestander tæt på. Den arbejdstid ville vi så igen være nødt til at fakturere videre til kunden, siger Jens Erik Christiansen.