-
El
-
VVS
Det kører derudaf for elbiler i Danmark i 2023, hvor der er blevet solgt flere elbiler end benzin- og dieselbiler, hvilket er en historisk milepæl.
Salget af elbiler stiger eksplosivt, og det står for alvor klart, at elektrificeringen af vores transportområde er godt i gang, viser tal fra Danmarks statistik.
I første halvdel af 2023 blev der solgt 15.484 elbiler, mens der i samme periode i 2022 blev solgt 6.929. Det svarer til en stigning på 223%. Helt konkret er der i første halvår af 2023 blevet solgt 2.174 hybridbiler, 14.693 benzin- og dieselbiler og 15.484 elbiler. Det er første gang salget af elbiler, har overhalet salget af benzin- og dieselbiler på baggrund af data for et halvt år.
Ser man på de nyeste tal, bliver tendensen kun mere tydelig. I juni blev der solgt 3.553 nye person-elbiler, hvor der i samme måned sidste år kun blev solgt 1.397. Det er en stigning på 254%.
Når det grønne valg betaler sig
Der kan være mange faktorer, der bidrager til elbilernes himmelfart. Kombinationen af høje benzin- og dieselpriser, flere tilgængelige ladestandere og et større udvalg af elbiler, kan være væsentlige faktorer for den eksplosive vækst. Derudover sælges elbiler i dag med en række økonomiske fordele, der er indført for at øge incitamentet til at træffe det grønne valg. Der er for eksempel fuld refusion af elafgiften til opladning af elbiler, afgiftsrabat ved køb af elbiler, samt tilskud til opsætning af ladestandere og lånefordele.
Muligheder for medlemsvirksomheder
Udviklingen inden for elbiler går kun i en positiv retning, men det medfører også nogle bekymringer om hvorvidt, den danske el- og ladeinfrastruktur er rustet til at bære fremtidens elektrificering. De offentlige ladestandere skal følge med den kraftige vækst i elbiler – og elnettet skal håndtere efterspørgslen på strøm, det øgede antal elbiler medfører.
Ifølge Kristina Westerberg Thomsen, der er politisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, er der nok at tage fat på politisk:
- Man bør sikre en mere effektiv og koordineret proces ved at inddrage elnetselskaberne i den kommunale planlægning af ny ladeinfrastruktur, og at kommunerne fastsætter nogle relevante mål for antallet af tilgængelig ladestandere. Det giver også mening at fjerne "winner-takes-it-all"-mentaliteten i store udbud for opsænting af ladestandere, for at sikre en sund konkurrence mellem operatørene. Dette bør kombineres med etableringen af et nationalt videnscenter for ladeinfrastruktur og regionale netværk, så man bedst muligt kan fremme vidensdeling og samarbejde på et område i hastig udvikling, siger Kristina Westerberg Thomsen.
I foråret offentliggjorde TEKNIQ Arbejdsgiverne rapporten "Power Up!" med 20 anbefalinger til, hvordan politikerne kan accelerere udbygningen af ladeinfrastrukturen i Danmark.