Installatør Henrik W. Hansen kender kun alt for godt til at få rippet sine servicevogne, men de seneste par år er det lykkedes ham at dæmme op for dem.
Foto: Foto: Henrik W. Hansen
Det kan godt betale sig at gøre en ekstra indsats for at holde tyvene fra servicevognene, lyder det fra vvs-installatør. Ny kampagne sætter fokus på alt det, man selv kan gøre for at mindske risikoen.
Det er desværre et velkendt fænomen i branchen, at tyve går målrettet efter virksomhedernes servicevogne og tømmer dem for værdifuldt værktøj.
Den lektie har installatør og indehaver af Henrik W. Hansen VVS, El og Blik A/S i Kastrup, lært på den hårde måde.
På et år havde han op mod otte indbrud i sine biler.
- Der er jo en masse skjulte udgifter forbundet med de her tyverier. Når jeg har en ribbet bil, skal jeg ringe til politi og forsikring og skaffe nyt værktøj, forklarer han blandt andet til Mestertidende.
Den gode nyhed er til gengæld, at han ikke har oplevet tyverier, efter han i 2022 investerede i et særligt låsesystem, AutoLock, i alle biler, forklarer han til mediet.
Hvert fjerde virksomhed ramt
Sidste år viste en medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, at cirka hver fjerde medlem havde oplevet tyveri fra deres varevogn i løbet af det seneste år.
Af samme grund er der brug for at tage hele paletten af muligheder i brug for at dæmme op mod tyverierne, lyder det fra underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
- Man kunne for eksempel gøre mere brug af digitalisering. I dag får vi opgørelser med forsinkelse, men hvis politiet gjorde den data tilgængelig, så der kunne laves live-opdateringer, og man kunne se, hvilke områder der lige nu var hårdt ramt tyverier - så er jeg sikker på, at virksomhederne ville handle på det og sige, så er det nu, at vi sikrer vores værdier ekstra godt. For eksempel tager værktøjet med ind fra bilerne, parkerer vognen bag porten på virksomhedens adresse eller tager andre forholdsregler, siger Nicolai Siegumfeldt blandt andet til Mestertidende.
Ny kampagne mod tyverier
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Erhverv, Dansk Håndværk og DI Byggeri samt politiet på Sjælland, Unisecure og Forsikringsselskabernes brancheorganisation F&P har i fællesskab søsat en ny kampagne for at dæmme op mod tyverier.