-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Ekspert giver her et par gode råd til, hvordan du som virksomhed forklarer, at dine produkter og ydelser stiger i pris på baggrund af blandt andet inflation og energikrise – uden at ende i konflikt.
I en tid med tårnhøj inflation og energipriser på himmelflugt har mange virksomheder set sig nødsaget til at hæve priserne for at få forretningen til at løbe rundt. Men hvordan forklarer du på den bedste måde, at du hæver priserne på dine varer og ydelser, uden at det ender i en konflikt med kunderne efterfølgende?
Det giver Henrik Meng et par bud på. Han har siden 1990 specialiseret sig i kundeservice og kunderelationer via rådgivningsfirma Meng & Company. Her har han gennem hjulpet et hav af virksomheder med at levere den bedste service.
- Når man skal kommunikere prisstigninger, handler det for det første om at være ærlig, åben og transparent i både sin kommunikation og med sine regnestykker, forklarer Henrik Meng.
God forklaring
Det kræver mere præcist en oprigtig tone og en god forklaring, når man som virksomhed vil hæve prisen. Det kunne for eksempel lyde sådan:
- I en verden hvor meget er blevet dyrere, gør vi os umage for at holde prisstigninger på det absolut nødvendige, lavest tænkelige niveau. Vores forretning er særligt ramt af pristigninger på xx og xx, og vi gør alt, hvad vi kan for at minimere prisstigningerne for vores kunder, lyder det fra Henrik Meng.
Herefter kan man ifølge eksperten gå dybere ned i argumentationen og gøre det endnu tydeligere, hvorfor man er nødt til at hæve prisen. Samtidig er det en god idé at huske kundens forventning om, at priserne på et tidspunkt vil blive justeret nedad igen.
- Jeg vil formulere noget i retning af: "I vores bestræbelser på at holde priserne på de rimeligst tænkelige niveau, vil I opleve, at vi følger markedsudviklingen i vores egne indkøbspriser og omkostninger tæt, og løbende justerer vores priser/takster/leverancer ned igen, hvis det bliver muligt", lyder det fra eksperten.
Du må aldrig…
Han finder det helt afgørende, at man begrunder sine prisstigninger på ærlig måde, der også er rodfæstet i det, kunden synes er rimeligt. Det må aldrig være en let måde til en hurtig ekstragevinst.
- Vi bliver alle irriterede, hvis leverandører bare sætter priserne op med et lakonisk skuldertræk – og måske endda mere, end hvad man som kunde oplever er nødvendigt eller i orden. Hvis kunderne oplever, at ”vi griber chancen for at hæve priser og gebyrer, fordi vi kan”, så er vi allerede bagud på point, siger Henrik Meng.
Henrik Meng har siden 1990 rådgivet utallige virksomheder - fra forlystelsesparker til advokatbureauer - om den gode kundeservice og kunderelation.