-
El
-
VVS
Nyt koncept fra Arbejdstilsynet skal hjælpe virksomhederne med at holde kontakt til syge medarbejdere, så de kommer godt tilbage til jobbet.
Må jeg gerne ringe til min syge medarbejder, og hvad må jeg spørge om? Et pilotprojekt fra Arbejdstilsynet viser, at arbejdsgivere ofte er i tvivl om, hvordan og hvornår de må kontakte en sygemeldt medarbejder, hvis de er blevet ramt af en arbejdsskade.
Arbejdstilsynet har derfor udviklet et nyt koncept med få, konkrete råd til, hvordan man som arbejdsgiver skal bære sig ad for at holde en god kontakt. Målet er at guide virksomhederne på vej i deres indsats for at hjælpe sygemeldte medarbejdere godt tilbage til jobbet.
– En god kontakt mellem arbejdsgiveren og den syge medarbejder er helt afgørende for, at den enkelte kommer godt tilbage i jobbet igen. Men vi oplever desværre, at arbejdsgiveren kan være nervøs for at sige noget forkert eller at presse medarbejderen for tidligt i gang. Det kan betyde, at nogle af dem ender med ikke at gøre noget, og at medarbejderen dermed ikke får den nødvendige ledelsesmæssige støtte, siger Helle Klostergaard Christensen, der er kontorchef i Arbejdstilsynet.
– Med det nye koncept ønsker vi at gøre det svære nemt for virksomhederne. Vi vil med klare og enkle råd vise, at små ting, som for eksempel et telefonopkald om ugen, faktisk kan gøre en stor forskel for begge parter. God og tidlig kontakt kan gøre det lettere for medarbejderen at vende tilbage, og det kan samtidig forkorte sygdomsperioden.
Arbejdstilsynets nye koncept indebærer blandt andet råd om god kontakt, aftaler og inddragelse af andre medarbejdere. Rådene er illustreret i to korte videoer, som findes på Arbejdstilsynets og Videncenter for Arbejdsmiljøs fælles temaside om emnet