-
El
-
VVS
15 stationære kontrolposter og fem kørende kontrolvogne skal fremover fange diesel-syndere i landets fire største byer.
15 faste kontrolposter og fem kørende kontrollanter. Det er opskriften på den overvågning af dieselvogne i landets største byer, der kommer til at gælde fra 1. juli.
Læs også: Kameraer skal fange ulovlige servicevogne
En automatisk scanning af nummerpladerne skal fange gamle diesel-varevogne, der nu ikke længere må køre i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, oplyser Sund & Bælt. Virksomheden bruger allerede teknologien til betaling, når danskerne krydser landets broer, men opgaven her er anderledes, da den skal dække hele byzoner ind. Fordelt ud på de enkelte byområder svarer det til tre-fire faste kontrolposter i hver by samt en kørende kontrol.
- De stationære kontroller kommer til at dække de store indfaldsveje. Det kommer til at fange majoriteten. Man kan selvfølgelig tage andre veje ind i miljøzonerne, men spørgsmålet er, om man tør det? Man kan sammenligne det med at køre i tog eller metro uden billet, siger Ole Lykke Christensen, vicedirektør i Sund & Bælt.
Høj træfsikkerhed
Nummerpladescannerne har ifølge vicedirektøren en genkendelsesrate på minimum 98 procent, og da de bruger infrarødt lys, kan man altså ikke snyde sig forbi i de mere dunkle timer af døgnet.
- Men tung tøsne for eksempel kan være et problem. Der er kan vi komme helt ned på en genkendelsesrate på 50 procent. Det er også en af grundene til at teknologien ikke rigtig er blevet udbredt i Norge, siger Ole Lykke Christensen.
Læs også: Installatør klemt af ny lov
På samme måde som togkontrollørerne tjekker billetter fra det ene tog til det andet, vil de fem mobile enheder køre rundt på vejene og fange diesel-syndere i miljøzonerne. Det sker med teknologien ANPR, der står for Automatic Nummer Plate Recognition.
- Bilerne har monteret to nummerpladescannere på taget. Den ene kontrollerer fremad og den anden til siden, så den også tager parkerede biler med. De er monteret på en G4S-vagtbil hvilket betyder, at bilerne kommer til at køre i døgndrift, siger Ole Lykke Christensen.
En bøde i døgnet
Indtil nu har kun busser og lastbiler været omfattet af reglerne for kørsel i miljøzonerne, men fra 1. juli er varebilerne også med. Der er tale om dieseldrevne varebiler, der er mere end 13 år gamle og ikke har fået eftermonteret et partikelfilter.
Bødestørrelsen er på 1500 kroner, og man kan højst få én bøde i døgnet per bil – også selvom man skulle krydse zonen flere gange. Loven om digital håndhævelse blev endeligt vedtaget i starten af juni.
Frem til 1. oktober vil der kun blive sendt advarsel ud til de bilejere, der bliver fanget i kontrollerne. Herefter må man til lommerne, hvis servicevognen ryger i det usynlige net.