-
Industri
Markedsprisen på rustfrit stål blev næsten fordoblet i løbet af 2021, og det var svært at forudse. Fordi årsagerne var og er så mange, vurderer stålleverandøren Damstahl i en analyse.
- 2021 var nærmest det, man kunne kalde a perfect storm, tilføjer director Henrik Ørskov fra Damstahl og uddyber:
- Nikkel, der er en væsentlig faktor i produktionen af rustfrit stål, steg ganske betragteligt i pris, blandt andet fordi efterspørgslen på batterier til elbiler eksploderede. Amerikanernes toldmur, Section 232, der lukker af for import af stål og dermed beskytter hjemmemarkedet. Samt EU’s afledte “Safeguards”, som sikrer, at Europa ikke bliver oversvømmet med billigt stål fra Asien, begyndte at kunne mærkes. EU’s Safeguards betyder, at vi ikke kan importere de mængder til de priser, vores kunder efterspørger. Når vi så lægger de øgede omkostninger til transport både til havs og på land og den kraftige stigning på energipriser i hele Europa oveni, fik vi a perfect storm, siger han.
Kvoter truer forsyningssikkerheden
Damstahl kan i princippet købe alt det stål i Asien, de har brug for, men når toldmurens kvartalskvoter er opbrugt, kommer der 25 pct ekstra EU-told på. Nogle af kvoterne for første kvartal af 2022 var opbrugt i løbet af en enkelt dag. Selvom nogle kunder kan være parate til at betale de 25 pct merpris, giver kvoterne problemer med forsyningssikkerheden. Situationen er dog ikke nødvendigvis helt umulig.
- Kvoterne er fordelt på mange asiatiske lande. Der findes lande i Asien, som producerer rustfrit stål i lidt mindre målestok, hvor kvoterne ikke opbruges så hurtigt. Derfor afsøger vi hele tiden markedet for nye leverandører, der kan være med til at sikre vores forsyningssituation, siger Henrik Ørskov.
2022 bliver et spændende og udfordrende år.
- Pandemien truer stadig den internationale søfragt og Kinas nultolerancepolitik vedr. Corona udgør en stor risiko for at de store internationale havne, som kan blive lukket helt eller delvist ned. Det vil lægge et ekstra pres på den i forvejen pressede containertransport. Nye carbotage- og kørehviletidsregler effektueres i februar, så det bliver endnu dyrere og mere langsommeligt at få stålet transporteret på landevejene. De stigende energipriser kommer også til at kunne mærkes. Både på produktionsleddet og transporten, siger Henrik Ørskov.