-
El
-
VVS
-
Industri
-
Beslagsmede
Hos ELCON er de begejstrede for robotter, som siden 2020 har hjulpet dem med alle de opgaver, der kræver tid, og som man egentlig helst vil være fri for. Derfor fortæller virksomheden om deres erfaringer til TEKNIQ Arbejdsgivernes kommende webinar om kunstig intelligens.
Der er fart på udviklingen af robotter og kunstig intelligens. Værktøjer, der bliver afgørende i fremtidens virksomhedsdrift, men som også kan virke fremmede, overkomplicerede og uoverskuelige. Derfor byder TEKNIQ Arbejdsgiverne indenfor i det digitale rum og fortæller om: Kunstig intelligens - Hvordan kan det gavne din virksomhed? Webinaret finder sted d. 15. november og er frit tilgængeligt for medlemmer.
På webinaret kan man blandt andet høre, om de erfaringer elinstallatørrvirksomheden ELCON har gjort sig med robotter og automatisering, når regnskabschef Rikke Toft Schakow og RPA-udvikler Jens Hedegaard Pedersen– holder oplæg om den udvikling, de har gennemgået siden 2020, og ikke mindst det udbytte de får hver eneste dag ved hjælp af deres satsning på RPA (Robotic Process Automation).
- Nogle virksomheder kan være bange for at gå i gang og kaste sig ud i projektet, da det nemt kan virke uoverskueligt. Det forstår jeg godt. Men vores historie viser, at det ikke er så farligt at gå i gang, og at man lynhurtigt opnår helt konkrete fordele, siger Rikke Toft Schakow.
Hvad er Robotic Process Automation?
På webinaret vil fokus både være på AI og på andre løsninger såsom RPA, der kan gøre arbejdsdagen nemmere, smartere og mere effektiv. Forskellen på kunstig intelligens og robotløsninger, som dem ELCON, bruger er meget lille, hvis man spørger Monica Lea Christiansen, der er projektleder hos TEKNIQ Arbejdsgiverne og underviser på webinaret:
- Jeg vil mene, at det på mange måder er to komplementære teknologier. RPA er automatisering af nogle processer, som mennesker ellers ville udføre, men det er ikke ”intelligent” og kan lære, som kunstig intelligens kan, siger Monica Lea Christiansen.
Farvel til 70 rutineprægede opgaver
Netop automatiseringen af processer, som medarbejdere normalt vil udføre, har været både en udfordring og en gevinst for ELCON. En af de barrierer de først skulle forcere, var idéen om, at robotten ville tage medarbejderes job. Men ifølge Rikke Toft Schakow er det bestemt ikke tilfældet. Robotterne overtager opgaver – ikke jobs.
- De truer ikke folks jobsikkerhed, tværtimod gør de arbejdet lettere og frisætter tid til fordybelse. Det er i høj grad de rutineprægede opgaver, hvor Foxtrot har hjulpet os. For eksempel hjælper robotten os med afstemninger Nu tjekker robotten om det hele stemmer, og giver os updates på ønskede tidspunkter. Det er en kæmpe gave i hverdagen, siger Rikke Toft Schakow.
Helt konkret varetager de to Foxtrot robotter, som ELCON bruger, over 70 forskellige opgaver, som medarbejderne derfor ikke behøver at bruge tid og energi på. Tid der så kan bruges bedre for virksomheden.
Det hele startede I økonomiafdelingen, hvor Rikke Toft Schakow og Jens Hedegaard Pedersen gjorde en dyd ud af at høre, hvilke arbejdsopgaver kollegaerne gerne ville have hjælp til. På den måde fandt de ud af, hvor robotternes kræfter skulle fokuseres, så de bedst muligt blev en støtte. Men der gik ikke længe, før det spredte sig til blandt andet indkøbsafdelingen, kundecenteret og lønteamet, der alle har opgaver, som kunne understøttes af RPA.
Hos ELCON skifter de snart robotsoftware fra Foxtrot til UI Path, men typen af opgaver forbliver den samme. Det er i særlig grad inden for fejlsikring, systemering samt konvertering og opdatering af data, at robotterne har sine arbejdsområder. Og når man spørger Rikke Toft Schakow, er konklusionen helt klar, det har været en kæmpe succes at indføre RPA-løsninger. Tilvænningen er hurtig, og forandringen er kommet for at blive.