-
El
-
VVS
-
Beslagsmede
-
Industri
Manglende matematiske evner fører til stort frafald på de tekniske erhvervsuddannelser, men nu er der hjælp at hente. To nye AI-baserede lærings-chatbots er sat i verden for at hjælpe eleverne med den matematiske forståelse.
Matematik kan være svært for mange elever. Nye analyser tyder på, at der er et direkte sammenfald med manglende matematiske færdigheder og frafald på de tekniske erhvervsuddannelser. For at gøre læringen mere personlig og mindske frafaldet er der derfor nu udviklet to AI-baserede matematik-chatbots, der hjælper eleverne med de matematiske kundskaber.
Matematikundervisning i chatten
Chatbotterne er skabt til at hjælpe eleverne med at forstå matematik på niveau-D på elektrikeruddannelsen og matematik på niveau-E på vvs-energiuddannelsen. Men de kan også sagtens bruges af elever på andre tekniske erhvervsuddannelser. De fungerer som virtuelle matematikhjælpere, der tilbyder trinvise forklaringer på svære emner – præcis som en lærer ville gøre det.
Med de virtuelle matematikhjælpere kan eleverne øve matematik i eget tempo og få den nødvendige støtte til at mestre alt fra ligninger og procentregning til vektorer og funktioner.
- Vi ved, at mange elever bliver overrasket over matematikniveauet, når de starter på f.eks. vvs- eller elektrikeruddannelsen. Det fører desværre til et stort frafald, der hverken gavner de unge, uddannelser eller virksomhederne. Derfor er det vigtigt med digitale værktøjer, der kan hjælpe alle med at opnå de nødvendige færdigheder, siger Allan Schmidt-Petersen, uddannelseskonsulent i TEKNIQ.
Eksempler fra den virkelige verden
Den virtuelle matematikhjælper til elektrikeruddannelsen er udviklet med fokus på matematik på niveau-D og er nøje tilpasset uddannelsens faglige krav. Den hjælper eleverne med at forstå og anvende matematiske principper i praksis, fx beregning af spænding, strøm og modstand.
På vvs-energiuddannelsen er den virtuelle matematikhjælper designet til at understøtte eleverne i matematik på niveau-E, med særligt fokus på de praktiske udfordringer, de møder i deres fag. Den gør det lettere at håndtere beregninger af fx rørdimensioner og energiforbrug.
Samtidig inkluderer de begge eksempler og øvelser fra virkelighedens verden, så eleverne nemmere kan koble matematikken til konkrete opgaver på værkstedet eller byggepladsen.
- Det er vigtigt at vise eleverne, hvad det er matematikken skal bruges til i deres fag, så de kan se ”en mening med galskaben”. Når det er sagt, så er der også stor værdi at hente for elever på f.eks. smede- og industriteknikeruddannelsen, da behovet for matematikfærdigheder går på tværs af det tekniske erhvervsliv, siger Allan Schmidt-Petersen.
Gratis tilgængelige på vidensportalen
Chatbotterne er udviklet af CIU - Center for it i undervisningen - i samarbejde med de faglige udvalg for elektriker- og vvs-energiuddannelserne. De er tilgængelige på vidensportalen – og kan bruges som en del af undervisningen, i oplæringsvirksomheden eller til selvstudie.
TEKNIQ er som en del af EVU medafsender på vidensportalen, hvor man kan finde en lang række digitale faglige værktøjer, information om forskellige teknologier, viden om lovgivning og materialer til brug i uddannelsessammenhænge.
Prøv chatbotten til elektrikeruddannelsen her
Prøv chatbotten til vvs-energiuddannelsen her