-
El
-
VVS
Senest i 2027 vil prisen på en ny elbil være lavere end tilsvarende model på benzin eller diesel, spår analyse af det europæiske marked.
Elbilerne vil blive markant billigere i løbet af de kommende år. Faktisk så billige at alternativet på benzin eller diesel vil være dyrere i indkøbspris senest i 2027. Sådan lyder det i en ny rapport om det europæiske bilmarked, som Bloomberg NEF har stået bag.
Allerede fra 2025 vil kurverne være godt på vej til at krydse hinanden, når det kommer til varebiler. De mindste af slagsen vil på det tidspunkt være billigere end deres brændstofslugende brødre.
- Lette varebiler rammer samme prisniveau tidligst i 2025, mens små personbiler senest i 2027 vil ramme samme prisniveau, lyder det i rapporten.
Derimellem ligger de større sedan-udgaver, SUV’er og store varevogne. Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kan installatører og andre håndværkere godt begynde at indstille sig på en virkelighed, hvor de dieseldrevne varevogne bliver overhalet indenom på prisen. Det er ikke mindst drevet af faldende batteripriser, som i løbet af dette årti forventes at blive op mod 60 procent billigere - og samtidig får de større rækkevidde. Derudover vil hele produktionsapparatet blive fokuseret på elbilerne, hvilket også vil få elbilerne til at falde i pris.
Danske Bilimportører genkender tendensen, selvom man ikke vil spå direkte om, hvornår priserne tipper over til fordel for elbilerne.
- Elbilerne er allerede blevet mere tilgængelige de senere år. Hvor det tidligere var en dyr fornøjelse, så er der nu kommet et større udbud. Jo større skala man kan producere, jo billigere bliver det også at producere elbilerne, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Danske Bilimportører.
Strøm til bilerne
Tilbage står opladningen som den store elefant i rummet. Regeringen har en målsætning om at få 775.000 elbiler på vejene i 2030, men hvis det skal lykkes, så kræver det, at speederen bliver trykket helt i bund på opsætningen af nye ladestandere.
I dag er der knap 78.000 eldrevne køretøjer på de danske veje, ifølge bilimportørerne, men ladestanderne kan slet ikke følge med.
- Allerede nu er der kapacitetsproblemer, hvilket vi blandt andet ser ved højtiderne, siger Mads Rørvig.
Derfor skal der mere fart på den omstilling af infrastrukturen, som allerede er i gang, hvis man skal kunne matche markedsudviklingen. Både i Danmark og resten af Europa, forklarer Tom Lindquist. Han er TEKNIQ Arbejdsgivernes repræsentant i EuropeOn, der er elbranchens europæiske organisation. Her er den nye rapport fra Bloomberg NEF også blevet fremlagt.
- Den største udfordring er infrastrukturen, og hvordan man kan få forstærket elnettet. Her er det vores opgave at gøre de europæiske politikere opmærksomme på konsekvenserne, og hvad elinstallatørerne kan byde ind med i den sammenhæng, siger Tom Lindquist.
Rapporten fra Bloomberg NEF har ikke indregnet de enkelte landes skatter og afgifter på bilerne. Det har FDM til gengæld i sin årlige sammenligning af bilbudgetter. Den seneste fra januar i år konkluderer, at elbilerne allerede i dag er billigst, hvis man ser på de samlede udgifter over fem år og 100.000 kørte kilometer. En elbil til 300.000 kroner koster i det regnestykke 3,63 kroner pr. kilometer at køre rundt i, hvilket er cirka 80 øre mindre end en konventionel bil.
Den europæiske analyse viser samtidig, at udfasningen af nye benzin- og dieselbiler vil ske gradvist frem mod 2035, hvor de nordiske lande – med Norge i spidsen – vil føre an. De øst- og sydeuropæiske lande vil derimod ligge sidst i feltet.